وبلاگ / دیدنی های ایران / جشنواره گل و گلاب

جشنواره گل و گلاب

فصل بهار یکی از زیباترین فصل ها در کشور چهار فصل ایران می باشد. همزمان با دوباره متولد شدن طبیعت، از اوایل ماه اردیبهشت تا اواخر خرداد، جشنواره ای سنتی و جذاب در چند استان ایران با نام جشنواره  گل و گلاب (گلاب گیری) نیز برگزار می شود. قدمت این جشنواره در ایران به 2500 سال پیش بر می گردد و از آن زمان تا به امروز، در فصل بهار  و به صورت سالانه در شهرهای مختلف ایران برپا می شود.

 

 

 

 

 

گلاب از عرقیات سنتی ایرانی است که از گل محمدی تهیه می شود و رایحه ای دلنشین و شیرین دارد. گل محمدی از مهمترین و معروفترین انواع گل های سرخ در جهان می باشد. به دلیل رشد مطبوع این نوع  گل در دو شهر کاشان و میمند، از لحاظ تاریخی خاستگاه گلاب و گلاب گیری را این دو شهر می دانند و مشهورترین شهرها برای برپایی جشنواره سالانه گلاب در ایران هستند.

 

 

 

 

 

در طی برپایی این جشنواره ی رنگارنگ و معطر می توان گروه مردان و زنانی را با لباس های سنتی و در ساعات اولیه صبح مشاهده کرد که در حال چیدن گل های محمدی در باغ ها هستند. سپس گلبرگ های گل از هم جدا شده و در دیگ های بزرگ تقطیر می شوند تا گلاب تولید شود. استخراج گلاب به دو روش صنعتی و دست ساز در خانه ها، باغ ها و کارگاه های ویژه انجام می گیرد. این جشنواره شامل فعالیت های مختلف دیگری مانند نوشیدن عرقیجات، پخت و پز  و تولید صنایع دستی نیز می شود.

 

 

 

 

 

 

جشنواره سنتی گل و گلاب در واقع فرصتی است بی نظیر برای گردشگران تا در تولید گلاب سهیم باشند و به همین دلیل سالانه تعداد بسیاری توریست ایرانی و خارجی در طی ماه های اردیبهشت تا خرداد در این جشن زیبای گل و عطر شرکت می کنند. یکی از شگفت انگیزترین ویژگی های جشنواره گل و گلاب، به غیر از استشمام رایحه های خوش، مناظر زیبایی است که با رشد گل های زیبای محمدی در این مناطق کویری خلق می شود و هر بیننده ای از دیدن این مناظر بدیع لذت می برد.

 

 

 

 

 


 

منابع:

www.iranreview.org

www.irantravelingcenter.com

www.tripadvisor.com

toptenteh.com

 

کلیه داده‌ها (مطالب و تصاویر) با کسب اجازه از مهندسین، مالکین و صاحبان بیزینس های مربوطه بارگذاری گردیده و تنها نزد مدیریت وب سایت luxuryproperties.ir نگهداری می شود و تحت هیچ شرایطی در اختیار افراد متفرقه و یا مجموعه‌ های غیر وابسته قرار نخواهد گرفت. لازم به ذکر است که هر گونه استفاده غیرمجاز از اطلاعات وب سایت، به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، بدون اخذ مجوز از مدیریت سایت، پیگرد قانونی دارد. 



کپی رایت 2020 © LuxuryProperties.ir، تمامی حقوق محفوظ است.