وبلاگ / دیدنی های ایران / باداب سورت

باداب سورت

باداب سورت نام چشمه های پلکانی و تراورتنی در ایران است که در روستای اُرُست، استان مازندران واقع می باشد.

 

 

 

 

چشمه های باداب سورت در ارتفاع 1841 متری از سطح دریا و در دامنه های کوهستانی قرار گرفته اند، آب های این چشمه ها گرم و حاوی مواد معدنی فراوانی می باشند. جاری شدن این آب ها به سمت شیب کوهستان در طی سال ها و انباشتگی رسوبات آنها باعث پیدایش صدها طبقه و ده‌ها حوضچهٔ پلکانی بسیار زیبا و خارق العاده شده اند. طبقاتی حیرت انگیز که به رنگ هایی آتشین همچون قرمز، زرد، نارنجی و ....

 

 

 

 

 

در هنگام غروب آفتاب زمانیکه خورشید درست در جهت این طبقات در حال افول است، تلالو نور خورشید در حوضچه ها و انعکاسش باعث به وجود آمدن جلوه هایی باورنکردنی از رنگ های روح نواز در لایه های این طبقات می شود. ترکیب فوق العاده این رنگ های آتشین با آسمان آبی و خاکستری ترسیم گر تصویری خارق العاده و نفس گیر خواهد بود.

 

 

 

 

 

در باداب سورت علاوه بر چندین چشمه کوچک و حوضچه، دو چشمه اصلی ولی متفاوت از لحاظ رنگ، بو، مزه و حجم آب نیز وجود دارند. چشمه پرآب این باداب دارای آب گرم، بسیار شور و استخری با عمق زیاد است که عمدتا در تابستان برای آب تنی و مصارف درمانی استفاده می شود. چشمه دوم حاوی آبی ترش مزه و رسوبات حاوی آهن در درون و اطرافش می باشد، رسوباتی که باعث می شوند آب چشمه به رنگ قرمز و نارنجی دیده شود.

 

 

 

 

 

باداب سورت یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری در ایران می باشد که توسط سازمان میراث فرهنگی در سال ۱۳۸۷ پس از کوه دماوند به عنوان دومین میراث طبیعی ایران، در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

 

 

 


 

منابع:

www.badabsoort.com

fa.wikipedia.org

www.touristgah.com

 

کلیه داده‌ها (مطالب و تصاویر) با کسب اجازه از مهندسین، مالکین و صاحبان بیزینس های مربوطه بارگذاری گردیده و تنها نزد مدیریت وب سایت luxuryproperties.ir نگهداری می شود و تحت هیچ شرایطی در اختیار افراد متفرقه و یا مجموعه‌ های غیر وابسته قرار نخواهد گرفت. لازم به ذکر است که هر گونه استفاده غیرمجاز از اطلاعات وب سایت، به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، بدون اخذ مجوز از مدیریت سایت، پیگرد قانونی دارد. 



کپی رایت 2020 © LuxuryProperties.ir، تمامی حقوق محفوظ است.