وبلاگ / طرح های معماری / بازسازی ساختمان مسکونی کاوه، تهران

بازسازی ساختمان مسکونی کاوه، تهران

"ساختمان مسکونی کاوه" یک پروژه بازسازی می باشد که توسط "دفتر طرح و معماری پرگار" طراحی شده است. این پروژه نمونه ای از حفظ بناهای ارزشمند در تهران است. ساختمان کاوه یک بنای قدیمی به قدمت 20 سال است که قبل از بازسازی، ساختمانی سه طبقه شامل یک زیرزمین و دو طبقه مسکونی بود. فضاهای نشیمن این خانه کم نور و تاریک بودند و همچنین مصالح و امکانات داخلی و خارجی بنا نیز قدیمی شده بودند. پروژه بازسازی توسط بهزاد حیدری و شیرین صمدیان طراحی شده است که شامل تعمیرات سیستم سازه ای و مکانیکی بنا و همچنین اضافه نمودن طبقه سوم به عنوان حیاط خصوصی می باشد.

 

 

 

 

ایده اصلی در طراحی خانه، داخل نمودن نور و رنگ به درون بنا بود که این امر با طراحی نورگیر مرکزی در هسته اصلی خانه حاصل شد. فضاهای اصلی نیز در اطراف این هسته قرار گرفته اند؛ در طبقه اول فضاهای عمومی خانه، در طبقه دوم اتاق های خصوصی و فضاهای مرتبط با آن ها و در طبقه سوم در اطراف نورگیر مرکزی، یک حیاط خصوصی طراحی شده است. 

 

 

 

 

 

 

 

ارتباط و پیوند خانه با فضای سبز، از دیگر مسائل مورد توجه در طراحی بنا بود. پوسته دو لایه در نمای جنوبی ساختمان، امکان طراحی بالکن برای اتاق های خصوصی طبقه دوم را فراهم کرده و با ایجاد یک ایوان، فضاهای نشیمن و حیاط را در طبقه اول با یکدیگر ادغام نموده است. با طراحی بام سبز ، میزان فضای سبز در ساختمان افزایش یافته است. با حدود 2 متر عقب نشینی از پوسته ساختمان، نور روز و فضای سبز لازم برای زیرزمین که به امکانات ورزشی، پارکینگ و فضاهای خدماتی اختصاص یافته است، فراهم می شود. 

 

 

 

 

 مصالح استفاده شده و طراحی پوسته بنا برگرفته از معماری سنتی ایرانی است که با ایجاد تغییراتی در جزئیات، آن را با سبک زندگی امروز سازگار نموده اند. با استفاده از آجرکاری در پوسته شمالی، ورودی بنا به شکل منحنی طراحی شده است و با نگاهی نزدیکتر به آن، شیشه های بازشو در میان آجرها به چشم می خورند که یادآور جریان آب در شن است تا حسی از طبیعت محلی را القا کنند.

 


منابع:

www.archdaily.com

www.iranian-architect.ir

www.arcamlak.com

 

کلیه داده‌ها (مطالب و تصاویر) با کسب اجازه از مهندسین، مالکین و صاحبان بیزینس های مربوطه بارگذاری گردیده و تنها نزد مدیریت وب سایت luxuryproperties.ir نگهداری می شود و تحت هیچ شرایطی در اختیار افراد متفرقه و یا مجموعه‌ های غیر وابسته قرار نخواهد گرفت. لازم به ذکر است که هر گونه استفاده غیرمجاز از اطلاعات وب سایت، به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، بدون اخذ مجوز از مدیریت سایت، پیگرد قانونی دارد. 



کپی رایت 2020 © LuxuryProperties.ir، تمامی حقوق محفوظ است.