وبلاگ / طرح و هنر / زیباترین پنجره ها با شیشه های رنگی در جهان

زیباترین پنجره ها با شیشه های رنگی در جهان

پنجره های شیشه ای رنگی که با ظرافت بسیار ساخته شده اند و وجهی روحانی دارند، قرن ها است که در اماکن مذهبی و عبادتگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند. قطعات شیشه ای رنگی با بازی با نور، تصاویری فوق العاده زیبا خلق می کنند که باعث شگفتی می شوند و ما را به یاد عظمت این دنیای اسرارآمیز می اندازند. استفاده از این آثار هنری رنگارنگ را می توان امروزه در طیف وسیعی از اماکن مذهبی، از مساجد خیره کننده گرفته تا کلیساهای مدرن و همچنین در موزه ها، کتابخانه ها، تالار های موسیقی و... مشاهده نمود.

در ادامه برخی از زیباترین و معروفترین پنجره ها با شیشه های رنگی در جهان، از شاهکارهای قرون وسطایی گرفته تا بعضی آثار خلق شده در دوران معاصر، معرفی می شوند.

 

 

  • کلیسای سنت شَپل، پاریس

کلیسای زیبای سنت شَپل واقع در پاریس که به عنوان گوهر معماری گوتیک شناخته می شود در قرن 13 میلادی به دستور لوئی یازدهم ساخته شد و یکی از شناخته ترین ویژگی هایش مجموعه 15 ردیف پنجره هایی با شیشه های رنگی در شبستان آن می باشد. ارتفاع هر ردیف از این پنجره ها 50 فوت است و شیشه ها به شمایل مقدس، روایاتی از انجیل و جزئیاتی حیرت انگیز مزین شده اند.

 

 


 

  • کلیسای کینگز کالج، دانشگاه کمبریج

در اواخر قرن 15 و اوایل قرن 16، کلیسایی زیبا به سبک گوتیک در کالجِ کینگ واقع در دانشگاه کمبریج ساخته شد. این بنا علاوه بر دارا بودن بزرگترین طاق بادبزنی در جهان و همچنین نقاشی های جذاب هنرمند و استاد نقاشی باروك، پیتر پُل روبنس، به خاطر وجود مجموعه پنجره های شیشه ای زیبا و ارزشمند که روایتگر داستان های کتاب مقدس به صورت تصویری می باشند، مشهور است. این تصاویر نمادنگارانه که بر روی پنل های شیشه ای رنگارنگ و باشکوه به نقش درآمده اند، شامل ترکیبی از نقوش مذهبی و سلطنتی می شوند و پیشرفت های هنری اواخر دوره گوتیک انگلستان را به نمایش می گذارند.

 

 


 

  • مسجد نصیرالملک، شیراز، ایران

مسجد نصیرالملک، عبادتگاه مسلمانان است که از قرن 19 در شیراز به جای مانده است و نمونه ای است عالی و حیرت انگیز از معماری اسلامی. نمای این "مسجد صورتی" به ردیفی از شیشه های تزئینی رنگی مزین شده است. نور صبحگاهی با عبور از این پنجره های رنگی، باعث تلالوی رنگ ها بر روی کاشی های گل سرخی و همچنین فرش های نفیس ایرانی در داخل این مسجد می شود و منظره ای خیره کننده، مرکب از رنگ های زیبا و درخشان خلق می کند.

 

 


 

  • موزه اِراوان، بانکوک، تایلند

ساختمان موزه اِراوان در بدن مجسمه ی فیل غول پیکر با 3 سر قرار دارد. این موزه دارای 3 طبقه می باشد و در هر طبقه مجموعه هایی از اشیاء آنتیک، آثار باستانی مذهبی و آثار هنری به نمایش گذاشته شده اند. موزه اراوان در واقع یکی از نفیس ترین مجموعه های هنری تایلند را در خود جای داده است. در پایین پاهای مجسمه ی فیل، سقف این موزه به صورت پنجره ای عظیم و گرد و با شیشه های رنگی ساخته شده است که در تایلند بی نظیر است. این پنجره که نمونه ای است جالب و التقاطی از سبک های تزئینی شرقی، غربی، سنتی و مدرن، توسط هنرمندی آلمانی خلق شده است و نمادی است از سقف جهان، صور فلکی و ستارگان.

 

 


 

  • گرند هتل مکزیکوسیتی، مکزیک

ساختمان گرند هتل مکزیکوسیتی شاهکاری است به سبک آرت نوو که در سال 1899 در این شهر بنا شد و سقف بلند لابی این هتل مزین است به یکی از 4 پنجره شیشه ای رنگی عظیم در جهان. این سقف پنجره ای درخشان که از نوع تیفانی می باشد، در فرانسه طراحی و مونتاژ شده و از 20،000 قطعه شیشه به رنگ های روشن تشکیل شده است. نقوش و طرح های این سقف شیشه ای یادآور ریل های راه آهن می باشند و نمادی از مدرنیته در دنیای امروز هستند. 

 

 


 

  • کلیسای ساگرادا فامیلیا، بارسلون، اسپانیا

کلیسای ساگرادا فامیلیا یکی دیگر از معروف ترین مقاصد گردشگری شهر بارسلون است که در اواخر قرن 19 توسط آنتونی گائودی، یکی از استادان سبک مدرنیسم اروپا، طراحی شده است. این کلیسای زیبا علاوه بر برج های حیرت انگیز و موزائیک کاری های جذابش، به خاطر پنجره های شیشه ای با رنگ های فوق العاده اش نیز شهرت دارد. این پنجره های رنگارنگ که چشم انداز هنری گائودی را به نمایش می گذارند، از نظر فرم، شکل و رنگبندی بسیار متنوع هستند و فضای داخلی آوانگارد این باسیلیکا را بسیار باشکوه تر می سازند.

 

 


 

  • قصر موسیقی کاتالان، بارسلون، اسپانیا

قصر موسیقی کاتالان که بین سال های 1905 و 1908 ساخته شده ، گوهر معماری کاتالونیا و یکی از مهم ترین جاذبه های بارسلون است. این قصر موسیقی که در واقع تالار برگزاری کنسرت ها و نمایش های اُپرا می باشد، دارای یکی از زیباترین پنجره های شیشه ای رنگی است. سقف شیشه ای عظیم این قصر در مرکز ساختمان آن واقع شده است و به گونه ای طراحی شده است که همانند یک قطره آب و یا حتی عسل به نظر آید. عبور نور از میان شیشه های رنگی آن، تلالویی درخشان و گرم در سرتاسر این بنای چند طبقه می آفریند.  

 

 


 

  • کلیسای گروس مونستر، زوریخ، سوئیس

کلیسای گروس مونستر یک کلیسای پروتستان متعلق به قرن 11 است که در زوریخ واقع می باشد. معماری بنای این کلیسا به سبک رومَنِسک است – رویکرد معماری ای که به خاطر دیوارهای ضخیم و متعاقب آن پنجره هایی بسیار کوچک، مشهور است. با این حال این کلیسا بر خلاف اغلب کلیساهای رومنسک دارای مجموعه ای زیبا از پنجره هایی با شیشه های رنگی فوق العاده می باشد. این پنجره های دیدنی و جذاب در طی قرن های 20 و 21 به بنای کلیسا اضافه شده اند و شامل آثار هنری شگفت آور از هنرمند شاخص سبک پاپ آرت، سیگمار پولک، هستند. این آثار پولک دارای ترکیب بندی هایی انتزاعی و خارق العاده می باشند و از تکه های عقیق رنگی بسیار نازک ساخته شده اند. نور با عبور از این عقیق های رنگی، دریایی از رنگ های نورانی و درخشان را در فضای احاطه شده با دیوارهای قطور کلیسا، خلق می کند. 

 

 


 

  • کلیسای شکرگزاری، دالاس، تگزاس

کلیسای غیر فرقه ای "شکرگزاری" در مرکز شهر دالاس ایالت تگزاس واقع شده است. طراحی و معماری بنای این کلیسا که در سال 1976 ساخته شده است در راستای "ترویج مفهوم شکرگزاری به عنوان یک ارزش جهانی و انسانی" بوده است. از جمله ویژگی های چشمگیر این بنای معاصر، مجموعه پنجره های شیشه ای رنگی آن که به صورت مارپیچ طراحی شده اند، می باشد. رنگ این پنجره های شیشه ای در حالی که به سمت آسمان بالا می روند، تغییر می کند.

 

 


 

  • کلیسای سنتوآریو دُم بوسکو، برزیلیا، برزیل

دیوارهای کلیسای دُم بوسکو واقع در برزیل دارای یکی از خارق العاده ترین جلوه ها از زیباترین شیشه کاری های جهان هستند. این پنجره ها که ارتفاع آن ها از زمین تا سقف می باشد، از قطعه های کوچک مربع شکل با 12 طیف مختلف آبی و با لکه های سفیدی بر روی آن ها، ساخته شده اند.

 

 


 

منابع:

www.mymodernmet.com

www.matadornetwork.com

www.bangkok.com

en.mxcity.mx

www.sacred-destinations.com

www.toptenteh.com

 

کلیه داده‌ها (مطالب و تصاویر) با کسب اجازه از مهندسین، مالکین و صاحبان بیزینس های مربوطه بارگذاری گردیده و تنها نزد مدیریت وب سایت luxuryproperties.ir نگهداری می شود و تحت هیچ شرایطی در اختیار افراد متفرقه و یا مجموعه‌ های غیر وابسته قرار نخواهد گرفت. لازم به ذکر است که هر گونه استفاده غیرمجاز از اطلاعات وب سایت، به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، بدون اخذ مجوز از مدیریت سایت، پیگرد قانونی دارد. 



کپی رایت 2020 © LuxuryProperties.ir، تمامی حقوق محفوظ است.