وبلاگ / طرح و هنر / 10 مورد از زیباترین ایستگاه های مترو در جهان

10 مورد از زیباترین ایستگاه های مترو در جهان

اخیرا شهرها در سراسر جهان، به منظور افزودن زیبایی و خلاقیت به سیستم حمل و نقل عمومی ایستگاه های سرد و بی روح را به مکان هایی جذاب و شگفت انگیز از لحاظ بصری تبدیل می کنند. در این مطلب به 10 مورد از زیباترین ایستگاه های مترو در جهان پرداخته می شود که با موزائیک های درخشان، نقاشی های جذاب و تزئینات خارق العاده و خاص آراسته شده اند به طوری که گویی بعضی از آن ها مسافران را به یک دنیای خیالی منتقل می کنند.

 

ایستگاه وست فرایدهوف (مونیخ ، آلمان)

ایستگاه وست فرایدهوف واقع در شهر مونیخ در سال 1998 تاسیس شد. دیوارهای ناصاف و سنگفرش نشده ی این ایستگاه مترو، حس قرار گرفتن در درون یک غار را به مسافران القاء می نمایند. روشنایی این ایستگاه توسط یازده چراغ عظیم با قطر 3/80 متر که دارای لامپ هایی به رنگ های آبی، قرمز و زرد هستند، انجام می شود. سکوی راه آهن توسط این لامپ های رنگی قسمت بندی می شوند و نورهای رنگی در سراسر فضاهای ایستگاه تابش دارند.

 

 


 

ایستگاه کومسومولسکایا (موسکو، روسیه)

معماری روسی به دلیل ظرافتش شناخته شده است و ایستگاه کمسومولسکایا در مسکو نیز از این قاعده مستثنی نیست. این ایستگاه مترو که به سبک معماری باروک و توسط معمار مشهور الکسی شچوزف، طراحی شده است، دارای سقف طاقی زرد رنگ با حاشیه های تزئینی و 68 ستون از سنگ مرمر سفید است.

 

 


 

ایستگاه بلوار فارموسا (کائوسیونگ، تایوان)

ایستگاه مترو فارموسا که در کائوسیونگ، تایوان واقع شده است دارای "گنبد نور" درخشان و زیبا است که توسط هنرمندی ایتالیایی طراحی شده است. این گنبد در حال حاضر با 4500 پانل شیشه ای و قطری به طول 30 متر، بزرگترین اثر هنری شیشه ای در جهان به شمار می رود. علاوه بر سایز خارق العاده اش، این گنبد شیشه ای به خاطر طرح های نمادین و تفکر برانگیزش بسیار مورد توجه است.

 

 


 

ایستگاه سولنا سنتروم (استکهلم، سوئد)

ایستگاه سولنا سنتروم واقع در استکهلم در سال 1975 افتتاح شد و دارای سقفی غار مانند به رنگ قرمز روشن است. دیوارهای این ایستگاه نیز جنگلی سبز به طول یک کیلومتر را به تصویر می کشند. این ایستگاه وسیع همچنین شامل یک مرکز خرید با نزدیک به 120 فروشگاه و رستوران، 40 واحد اداری و 214 واحد آپارتمان است.

 

 


 

ایستگاه آلیشر ناوُی (تاشکند، ازبکستان)

تاشکند، پایتخت ازبکستان، دارای ایستگاه های مترو زیبا و شگفت انگیزی است که ایستگاه آلیشر ناوی یکی از آن ها می باشد. این ایستگاه در سال 1977 ساخته شد اما تا سال 2018 عکاسی از این ایستگاه ممنوع بود و تنها از آن زمان است که تصاویر آن برای جهانیان قابل مشاهده شده اند. این ایستگاه که قدیمی ترین ایستگاه مترو در آسیای میانه می باشد، شاهکاری معماری است که دارای سکوهای تزئین شده، ستون های لعاب دار و تونل های درخشان است و هر بازدیدکننده ای را شگفت زده می کند.

 

 


 

ایستگاه هنر و صنعت (پاریس، فرانسه)

این ایستگاه مترو درست در زیر موزه هنر و صنعت شهر پاریس – موزه ای که به پیشرفت های تکنولوژیکی و طراحی صنعتی فرانسه اختصاص یافته - واقع شده است. ایستگاه هنر و صنعت با الهام از مجموعه فوقانی اش و همچنین رمان های ژول ورن، به عناصر زیبایی شناختی و آثار هنری خاص مزین گشته است که شامل ورقه های براق از مس خالص و پنجره هایی به شکل دریچه های یک موتور بخار می باشند. از سقف طاقدار ایستگاه نیز مجموعه ای از چرخ دنده ها، قرقره ها و پیچ و مهره ها آویزان هستند که بالای ریل های قطار شناور می باشند.

 

 


 

ایستگاه کاناری وارف (لندن، انگلستان)

ایستگاه کاناری وارف واقع در شهر لندن در سال 1999 افتتاح شد. این ایستگاه مترو به خاطر طراحی معمارانه اش چندین جایزه معتبر معماری را به خود اختصاص داده است. با صعود از پله برقی های عظیم این ایستگاه، حس ورود به دنیایی میان کهکشانی به آدمی دست می دهد و سقف شیشه ای که بر فراز این پله برقی ها قرار دارد و به زیبایی طراحی شده است، باعث می شود تا مسافران احساس کنند که در یک سفینه فضایی قرار دارند.

 

 


 

ایستگاه مرکزی (استکهلم، سوئد)

ایستگاه مرکزی استکهلم، قطب اصلی حمل و نقل زیرزمینی این شهر است. این ایستگاه دارای دیوارهای غار مانندی می باشد که نقوش گل به صورت دستی بر روی آن نقاشی شده اند و یکی از 100 ایستگاه شلوغ در استکهلم است که آثار هنری زیبا، آن را آراسته نموده اند. هنرمند در این ایستگاه مترو با اندیشه ای استراتژیک و بدون فروگذاری از عناصر زیبایی شناختی، طرح ها و نقوشی آبی رنگ و زیبا را بر روی دیوارها به تصویر در آورده است تا احساسی از آرامش را به مسافران عجول و مشغول ایستگاه القاء نماید.

 

 


 

ایستگاه تولدو (ناپل، ایتالیا)

ایستگاه مترو تولدو در ناپل، ایتالیا در سال 2012 افتتاح شد. این ایستگاه مترو شگفت انگیز که توسط یک گروه معماری اسپانیایی طراحی شده است، با مضمون آب و نور، عناصر هنر، صنایع دستی و معماری را در هم می آمیزد. در ایستگاه تولدو موزائیک های زیبا به رنگ های آبی و سفید مسافت طی شده با پله برقی را به یک تجربه خاص و روحانی تبدیل می کند.

 

 


 

ایستگاه اولیاس (لیسبون، پرتغال)

همانند بسیاری از ایستگاه های مترو در سراسر جهان، در اغلب ایستگاه های مترو شهر لیسبون تاکید جدی بر روی آثار هنری و عناصر معماری وجود دارد. از نظر وجه هنری و زیبایی، ایستگاه اولیاس بی شک یکی از تاثیرگذار ترین ایستگاه ها برای مسافران است. قرار گرفتن در ایستگاه اولیاس درست مثل گیر افتادن درون یک کالئیدوسکوپ غول پیکر می باشد. محوطه بزرگ و چند طبقه ای این ایستگاه با تعداد فراوان پانل های شیشه ای، به رنگ های مختلف تزئین شده است. نور با عبور از این پانل های رنگی درخششی چشمگیر و رنگی ایجاد کرده و تصویری زیبا خلق می نماید.

 

 


 

منابع:

www.mymodernmet.com

www.telegraph.co.uk

www.toptenteh.com

 

کلیه داده‌ها (مطالب و تصاویر) با کسب اجازه از مهندسین، مالکین و صاحبان بیزینس های مربوطه بارگذاری گردیده و تنها نزد مدیریت وب سایت luxuryproperties.ir نگهداری می شود و تحت هیچ شرایطی در اختیار افراد متفرقه و یا مجموعه‌ های غیر وابسته قرار نخواهد گرفت. لازم به ذکر است که هر گونه استفاده غیرمجاز از اطلاعات وب سایت، به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، بدون اخذ مجوز از مدیریت سایت، پیگرد قانونی دارد. 



کپی رایت 2020 © LuxuryProperties.ir، تمامی حقوق محفوظ است.