وبلاگ / طرح های معماری / کتابخانه مرکزی هلسینکی، اودی

کتابخانه مرکزی هلسینکی، اودی

کتابخانه مرکزی اودی واقع در شهر هلسینکی، کتابخانه ای عمومی با مساحت 17250 متر مربع است که در مرکز شهر، دقیقاً در مقابل ساختمان پارلمان کشور فنلاند واقع شده است. این کتابخانه که در سال 2018 افتتاح شد، دارای سه طبقه و با قابلیت بهینه سازی مصرف انرژی می باشد و توسط شرکت معماری فنلاندی ALA Architects طراحی شده است تا نمادی از افتخار ملی در کشوری باشد که دارای یکی از بالاترین میزان رشد سواد در جهان است.

 

 

 

 

 

کتابخانه اودی دارای ظاهری خیره کننده و مدرنیستی است و با استفاده از مصالح ساختمانی بومی و با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه ساخته شده است. نمای خارجی و چوبی ساختمان از الوارهای درخت صنوبر فنلاندی به ضخامت 33 میلیمتر پوشیده شده است به طوری که قسمت منحنی نما را نیز مطابق با انحنای آن پوشش می دهند. این منحنی، ساختمان را به سمت خارج امتداد می دهد و سایبانی را بر فراز میدان پیش رو ایجاد می نماید؛ در عین حال فضاهای داخلی و خارجی ساختمان را به هم متصل کرده و فضایی سرپوشیده را به منظور برگزاری رویدادهای عمومی در جلوی ساختمان این کتابخانه فراهم می سازد.

 

 

 

 

 

 

معماران این پروژه، کاربری کتابخانه را در سطوح کاملاً مجزا تعریف کرده اند. طبقه همکف فضایی عمومی است که به فضای بیرونی منتهی می گردد. طبقه فوقانی با عنوان "بهشت کتاب" شناخته می شود و شامل فضایی وسیع و آرام برای مطالعه می باشد. در این طبقه بازدید کنندگان می توانند از منظره پانورامیک 360 درجه مرکز شهر لذت ببرند، و یا به تراس مشرف به میدان Kansalaistori قدم بگذارند.

 

 

 

 

 

 

در بین طبقات بالا و پایین، فضاهایی برای ارائه خدمات بیشتر به بازدیدکنندگان این کتابخانه، توسط معماران طراحی‌ شده که از آن به‌عنوان "پل مسکونی" یاد می‌کنند. مصالح مورد استفاده در این پل که طول آن به بیش از 100 متر می رسد از جنس استیل می باشند و طراحی آن به گونه ای است که هیچ ستون و پایه ای زیبایی بصری آن را مخدوش نمی سازد.

 

 

 

 

 


 

منابع:

www.archdaily.com

mymodernmet.com

www.afar.com

arcamlak.com

 

کلیه داده‌ها (مطالب و تصاویر) با کسب اجازه از مهندسین، مالکین و صاحبان بیزینس های مربوطه بارگذاری گردیده و تنها نزد مدیریت وب سایت luxuryproperties.ir نگهداری می شود و تحت هیچ شرایطی در اختیار افراد متفرقه و یا مجموعه‌ های غیر وابسته قرار نخواهد گرفت. لازم به ذکر است که هر گونه استفاده غیرمجاز از اطلاعات وب سایت، به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، بدون اخذ مجوز از مدیریت سایت، پیگرد قانونی دارد. 



کپی رایت 2020 © LuxuryProperties.ir، تمامی حقوق محفوظ است.