وبلاگ / مکان های دیدنی جهان / رعد و برق های کاتاتومبو؛ الکتریکی ترین نقطه زمین

رعد و برق های کاتاتومبو؛ الکتریکی ترین نقطه زمین

در منطقه کوچکی از شمال غربی ونزوئلا، جایی که رودخانه کاتاتومبو به دریاچه ماراکایبو می رسد، یکی از دیدنی ترین پدیده های طبیعی به نام "رعد و برق های کاتاتومبو" را مشاهده خواهید کرد. این نور شگفت انگیز طبیعی که در زبان محلی به نام Relámpago del Catatumbo"" به معنای "طوفان ابدی" نامیده شده، 160 شب در سال و هر بار به مدت 10 ساعت در میان آسمان نمایان شده و 280 رعد و برق در هر ساعت تولید می کند. این مکان به عنوان الکتریکی ترین نقطه زمین شناخته می شود. 

تششع های مداوم این پدیده به قدری درخشان هستند که تا فاصله 400 کیلومتری نیز قابل رویت هستند و به همین دلیل برای قرن ها توسط دریانوردان کارائیبی مورد استفاده قرار می گرفتند و لقب "برج فانوس دریایی کاتاتومبو" را گرفته است. تلالو های آن در رنگ های گیرا و جذابی از قرمز و نارنجی تا آبی و بنفش نمایان می شوند که بر زیبایی آن می افزایند. این رنگ ها بسته بر میزان ذرات گرد و غبار یا بخار آب موجود در اتمسفر متغیر هستند.  
 

 

 

 

 

 

توپوگرافی این منطقه نیز منحصر به فرد است زیرا دو ردیف کوه از سه طرف دریاچه ماراکایبو را احاطه کرده اند. زمانی که هوای گرم و مرطوب از سمت کارائیب به آبگیر ماراکایبو جریان می یابد، با هوای خنک تر آندِس برخورد می کند و به سمت بالا رانده می شود. سپس فرآیند متراکم شدن بخار آغاز می گردد و ابرهایی را تشکیل می دهد که در نهایت با تخلیه الکتریسیته، رعد و برق تولید می شود. معمولا بیشترین میزان رعد و برق ها در ماه اکتبر (مهر ماه) و کمترین آن در ماه های ژانویه و فوریه (دی و بهمن ماه) مشاهده می شود.   

 

 

 

 

 

 

در سال 2014، سازمان گینس با صدور گواهینامه ای، "رعد و برق های کاتاتومبو" را به عنوان یک پدیده هوایی شگفت انگیز منحصر به فرد معرفی نمود. با توجه به پتانسیل های منحصر به فرد آن، دولت ونزوئلا در تلاش است تا نام "رعد و برق کاتاتومبو" را به عنوان میراث جهانی یوسنکو به ثبت برساند. در این صورت اولین پدیده طبیعی خواهد بود که در این لیست قرار می گیرد.

 

 

 

 


منابع:

www.iflscience.com

www.volunteerlatinamerica.com

www.toptenteh.com

 

کلیه داده‌ها (مطالب و تصاویر) با کسب اجازه از مهندسین، مالکین و صاحبان بیزینس های مربوطه بارگذاری گردیده و تنها نزد مدیریت وب سایت luxuryproperties.ir نگهداری می شود و تحت هیچ شرایطی در اختیار افراد متفرقه و یا مجموعه‌ های غیر وابسته قرار نخواهد گرفت. لازم به ذکر است که هر گونه استفاده غیرمجاز از اطلاعات وب سایت، به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، بدون اخذ مجوز از مدیریت سایت، پیگرد قانونی دارد. 



کپی رایت 2020 © LuxuryProperties.ir، تمامی حقوق محفوظ است.