وبلاگ / در ایران چه کنیم؟ / ارگ بم، بزرگترین بنای خشتی جهان

ارگ بم، بزرگترین بنای خشتی جهان

ارگ بم بزرگترین ساختمان خشتی در جهان است که در جنوب شرقی ایران، استان کرمان، شهر بم واقع شده است. این مجموعه (ارگ بم و محوطه فرهنگی اطراف آن) توسط یونسکو به عنوان یک میراث جهانی به ثبت رسیده است. پیشینه این ارگ عظیم در جاده ابریشم به دوران حکومت هخامنشیان (قرن ششم تا چهارم قبل از میلاد) و یا حتی قبل تر از آن باز می گردد. اوج شکوفایی ارگ بم از قرن هفتم تا یازدهم قبل از میلاد بوده است، یعنی هنگامیکه در تقاطع مسیرهای مهم تجاری قرار گرفته بود و به دلیل تولید لباس های ابریشم و پنبه ای نیز معروف بوده است. برخی شواهد اولیه در ایران بیانگر وجود کانالهای آبیاری زیرزمینی و همچنین قناتها در بم می باشد که زندگی کردن در این واحه را امکان پذیر کرده بود. مساحت ارگ بم تقریباً 180,000 متر مربع می باشد و توسط دیوارهای عظیم الجثه ای به ارتفاع 6 الی 7 متر و طول 1815 متر احاطه شده است. از مواردی که این ارگ را مشهور کرده است وجود دو برج نگهبانی "بیدار باش" می باشد. 67 عدد از این قبیل برجها در شهر باستانی بم پراکنده شده اند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


معماری ارگ از دیدگاه های مختلفی بررسی شده است. از شکل فعلی ارگ می توان دریافت که طراحان آن در اولین مراحل طراحی، شکل کلی و نهایی ساختمان و شهر را پیش بینی کرده بودند.

 

 

 

 


منابع:

www.whc.unesco.org

www.iranhikers.com

www.toptenteh.com

 

کلیه داده‌ها (مطالب و تصاویر) با کسب اجازه از مهندسین، مالکین و صاحبان بیزینس های مربوطه بارگذاری گردیده و تنها نزد مدیریت وب سایت luxuryproperties.ir نگهداری می شود و تحت هیچ شرایطی در اختیار افراد متفرقه و یا مجموعه‌ های غیر وابسته قرار نخواهد گرفت. لازم به ذکر است که هر گونه استفاده غیرمجاز از اطلاعات وب سایت، به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، بدون اخذ مجوز از مدیریت سایت، پیگرد قانونی دارد. 



کپی رایت 2020 © LuxuryProperties.ir، تمامی حقوق محفوظ است.