وبلاگ / طرح های معماری / مرکز آکواتیک لندن، اثری از زاها حدید

مرکز آکواتیک لندن، اثری از زاها حدید

"مرکز آکواتیک لندن" (مرکز ورزش های آبی لندن) که توسط زاها حدید طراحی شده است، یکی از مکان های کلیدی و دومین ساختمان بزرگ در بازی های المپیک 2012 لندن بود. کانسپت معماری این بنا که در گوشه جنوب شرقی پارک المپیک قرار دارد، برگرفته از هندسه سیال آب است، به این گونه که در حین حرکت محیط پیرامون و فضاها را خلق می کند و در واقع منعکس کننده مناظر کنار رودخانه در پارک المپیک می باشد. شمایل سالن استخر با توجه به زاویه دید 17500 تماشاگر حاضر در زمان برگزاری المپیک تنظیم شده است. برای ساختن ساختار قوسیِ سهمی مانند، که از خصوصیات منحصر به فرد سقف می باشد، از هندسه دو انحنا استفاده شده است.    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آکواتیک سنتر با مساحت 21897 مترمربع، از یک سقف بزرگ مواج برخوردار است که استخر اصلی و امکانات غواصی را در برگرفته است. از نظر سازه ای، سقف در سه مکان اصلی به سطح زمین رسیده است و بازشوهایی میان سقف و جایگاه تماشاگران در نظر گرفته شده که برای قرار دادن صندلی های اضافه تماشاگران در زمان المپیک (در کل 15000 صندلی موقت) استفاده شده است. پس از بازی های المپیک و پارالمپیک 2012، این صندلی های موقت برداشته شده و با صفحه های شیشه ای جایگزین شده اند و در نهایت این مجموعه با ظرفیت 2500 صندلی برای استفاده عموم و رویدادهای آینده ملی و بین المللی (با کاهش قابل توجهی از حجم سالن استخر) باقی ماند. 

 

 

 

 

 

 

 

 

در مجموع، تعداد قابل توجه 628 قاب شیشه ای و 8 درب خارجی در "مرکز آکواتیک لندن" نصب شده که باعث ورود نور طبیعی بسیاری به داخل استخر شده اند. اعتبار ساختمان از لحاظ پایداری، ذاتی و مثال زدنی می باشد. این بنا به دلیل استفاده غیر متعارف از مخلوط های بتنی، موفق به دریافت امتیاز نوآوری BREEAM شده است. این مرکز همچنین برنده جوایز بسیاری از جمله مدال نقره در جوایز بین المللی IOC/IAKS (که مهم ترین جایزه بین المللی معماری برای فضاهای تفریحی، سرگرمی و ورزشی می باشد)، جایزه Major Building Project Award از جوایز سالانه صنعت ساختمان انگلیس (BCIA) در سال 2014، جایزه Structural Steel Design Awards در سال 2010 و... شده است.

 

 


منابع:

www.zaha-hadid.com

www.architectmagazine.com

www.archello.com

www.arch2o.com

www.arcamlak.com

 

کلیه داده‌ها (مطالب و تصاویر) با کسب اجازه از مهندسین، مالکین و صاحبان بیزینس های مربوطه بارگذاری گردیده و تنها نزد مدیریت وب سایت luxuryproperties.ir نگهداری می شود و تحت هیچ شرایطی در اختیار افراد متفرقه و یا مجموعه‌ های غیر وابسته قرار نخواهد گرفت. لازم به ذکر است که هر گونه استفاده غیرمجاز از اطلاعات وب سایت، به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، بدون اخذ مجوز از مدیریت سایت، پیگرد قانونی دارد. 



کپی رایت 2020 © LuxuryProperties.ir، تمامی حقوق محفوظ است.