وبلاگ / طرح های معماری / 10 مورد از جذاب ترین فروشگاه های اپل با طراحی نورمن فاستر

10 مورد از جذاب ترین فروشگاه های اپل با طراحی نورمن فاستر

بسیاری از فروشگاه های اپل در سراسر جهان (از پاریس تا استانبول) توسط نورمن فاستر طراحی شده است. در اینجا به بررسی 10 مورد از بهترین طراحی های او می پردازیم.

 

فروشگاه Apple Marina Bay Store
سنگاپور، 2020

بخش اصلی فروشگاه فضایی با پلان باز است که در دل گنبدی به قطر 30 متر و از جنس شیشه و فولاد قرار گرفته است. این کره شیشه ای متشکل از 114 قطعه شیشه همراه با 10 میله باریک عمودی از جنس فولاد جهت پشتیبانی از سازه بنا می باشد. دسترسی به این فروشگاه از طریق یک تونل 45 متری در زیر آب از مرکز خرید نزدیک به آن صورت می گیرد. پیرامون فروشگاه تماما توسط خلیج احاطه شده و این تصور را به وجود می آورد که فروشگاه بر روی آب شناور است. 

 



فروشگاه Apple Central World
تایلند، 2020

مشخصه اصلی فروشگاه Apple Central World، ستونی با روکش چوبی و سقفی معلق است که شبیه به تاج یک درخت می باشد. فروشگاه یک نمای شیشه ای منحنی دارد که از کف تا سقف دور تا دور چرخیده و در داخل، چشم اندازهایی بی مانع برای رهگذران فراهم می کند. این نمای شیشه ای، فضای داخلی درخت گونه را قاب می کند که شرکت اپل آن را "سایبان درختی" می نامد. قطر این فروشگاه 24.4 متر است و در مرکز آن، ستون مجسمه ای شکل فروشگاه با 1461 قطعه چوب بلوط سفید اروپایی پوشیده شده است.  

 



فروشگاه Apple Iconsiam
تایلند، 2018

درختان بومی و میز کارهای چوبی، تشکیل دهنده فضای داخلی فروشگاه Apple Iconsiam در شهر بانکوک می باشند. این فروشگاه اولین شعبه فروشگاه اپل در کشور تایلند است. در قسمت جلویی فروشگاه دو نمای شیشه ای یکپارچه قرار دارند و به این دلیل طراحی شده تا میدان پر از گل و گیاهی که در آن واقع شده را بیشتر جلوه دهد. یک سقف بزرگ با نوارهای چوبی در بالای فروشگاه معلق است که برای پشتیبانی آن فقط از چهار ستون استفاده شده تا در داخل فضایی بزرگ همراه با پلانی باز ایجاد کند.

 



فروشگاه Apple Piazza Liberty
ایتالیا، 2018

یک آبنما به ارتفاع هشت متر در جلوی ورودی شعبه میلان قرار دارد که بنا به گفته معماران پروژه، یادآور حس تفریح و سرگرمی جذاب دوییدن به سوی یک آبنما همچون یک کودک است. "ما دو عنصر اساسی میدان های ایتالیایی، یعنی سنگ و آب را ترکیب کردیم و یک درگاه شیشه ای اضافه کردیم تا بازدیدکنندگان هنگام ورود به فروشگاه با عبور از میان یک آبشار که به نظر می رسد آن ها را احاطه کرده، تجربه چند حسی متفاوتی را کسب کنند." (نقل قول از معماران پروژه) 

 



فروشگاه Apple Champs-Élysées
فرانسه، 2018

یکی از غیرمتعارف ترین فروشگاه های اپلی که نورمن فاستر طراحی کرده، در یک ساختمان متعلق به قرن نوزدهم در شانزه لیزه پاریس واقع شده است. مشتریان با عبور از یک گذرگاه پاریسی مربوط به قرن نوزدهم وارد حیاط مرکزی می شوند. این حیاط با یک سقف نورانی متشکل از کالیدوسکوپ های خورشیدی پوشانده شده است که از هرم های آینه ای ساخته شده و نور خورشید را به صورت نقطه-نقطه بر روی نماهای داخلی و کف بنا منعکس می کنند. 

 



فروشگاه Apple Cotai Central
چین، 2018

به لطف نمای بدیعی که از ترکیب شیشه و سنگ ساخته شده، فروشگاه مکعبی Apple Centre Cotai از درون می درخشد. پنج لایه شیشه با لایه هایی از سنگ بسیار نازک بر روی هم قرار گرفته اند و این حس را به وجود می آورند که یک دیوار سنگی صلب است که نور از میان آن عبور می کند. در بیرون و داخل این ساختمان از بامبو استفاده شده است. ساختمان با بیشه انبوهی از درختان احاطه شده و دارای یک نخلستان بامبو است که درون آتریوم مرکزی رشد می کنند. 

 



فروشگاه Apple Dubai Mall
امارات متحده عربی، 2017

واقع در دو طبقه از دبی مال، ویژگی اصلی فروشگاه تراس یکپارچه 56 متری آن است که به دور فروشگاه چرخیده و چشم اندازی از شهر و برج خلیفه دارد. این فروشگاه کرکره هایی از جنس الیاف کربن دارد که در طراحی آن ها از پنجره های سنتی عربی به نام "مشربیه" الگوبرداری شده؛ پنجره های خلیجی که با پرده های چوبی دکوراتیو محصور شده اند. صفحات الیاف کربن بدین منظور طراحی شده اند که در طی روز از فضا در برابر تابش خورشید محافظت کنند اما در شب برای دسترسی به تراس باز هستند. 

 



فروشگاه Apple Orchard Road
سنگاپور، 2017

درختان گلدانی و پلکان چرخشی که با دست از دل سنگ تراشیده شده، هویت بخش فروشگاه اپل در سنگاپور است. برجسته ترین ویژگی ساختمان درختان آن است. هشت درخت بالغ در ورودی و دوازده درخت فیکوس دیگر نیز در داخل دارد. این ساختمان همچنین مجموعه ای از فناوری های پایدار را در هم ادغام می کند؛ بدین معنا که تمامی انرژی مورد نیاز ساختمان از منابع تجدیدپذیر تامین می شود.  

 



فروشگاه Apple Michigan Avenue
 آمریکا، 2017

برای این فروشگاه سقفی نازک از جنس الیاف کربن طراحی شده که شبیه به نمونه بزرگ شده لپ تاپ های مک اپل بوده و هویت بخش این فروشگاه در ساحل شیکاگو است. این ساختمان دیوارهای شیشه ای دارد و دو پلکان گرانیتی از دو طرف آن را احاطه کرده اند که مسیری از میدان مجاور به گردشگاه رودخانه ایجاد می کنند و در عین حال چشم اندازهای این فضای عمومی و آب را حفظ می کنند. 

 



فروشگاه Apple Zorlu Centre
ترکیه، 2014

فروشگاه Apple Zorlu Centre اولین فروشگاه اپل در استانبول می باشد که توسط نورمن فاستر طراحی شده است. این فروشگاه دو طبقه در زیر زمین دارد و یک مکعب شیشه ای در بالای آن قرار گرفته که از درون میدان یک مرکز خرید بالا آمده و چشم اندازی از داخل به بازدیدکنندگان ارائه می کند.  

 



منابع:

www.dezeen.com

www.toptenteh.com

www.arcamlak.com

 

کلیه داده‌ها (مطالب و تصاویر) با کسب اجازه از مهندسین، مالکین و صاحبان بیزینس های مربوطه بارگذاری گردیده و تنها نزد مدیریت وب سایت luxuryproperties.ir نگهداری می شود و تحت هیچ شرایطی در اختیار افراد متفرقه و یا مجموعه‌ های غیر وابسته قرار نخواهد گرفت. لازم به ذکر است که هر گونه استفاده غیرمجاز از اطلاعات وب سایت، به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، بدون اخذ مجوز از مدیریت سایت، پیگرد قانونی دارد. 



کپی رایت 2020 © LuxuryProperties.ir، تمامی حقوق محفوظ است.