وبلاگ / در ایران چه کنیم؟ / 7 روستای شگفت انگیز و تاریخی ایران

7 روستای شگفت انگیز و تاریخی ایران

1. روستای کندوان
کندوان روستایی حیرت انگیز است که در دامنه کوه سبلان، استان آذربایجان شرقی، ایران واقع می باشد. روستای کندوان به دلیل معماری صخره ای فوق العاده خود شهرت دارد. معماری این روستا نتیجه فعالیت های آتشفشانی و سازه های کنده کاری شده در دل کوه می باشد. اساساً ساکنان همه اتاق های این خانه های صخره ای را از جمله آشپزخانه، سالن و حتی دیوار ها را از درون سنگ تراشیده اند تا برای اتاق ها پنجره درست کنند و سپس آنها را با شیشه های رنگارنگ تزئین کنند.
 

 

 

 


2. روستای ماسوله
روستای ماسوله در شهرستان فومن، استان گیلان، ایران واقع می باشد. این روستا در قرن دهم میلادی ساخته شده است و ساختمانهای به هم پیوسته آن در دامنه کوه بنا شده اند. حیاط و سقف ها هر دو به عنوان محل عابر پیاده مشابه خیابان ها عمل می کنند. به دلیل معماری منحصر به فرد این روستا هیچ وسیله نقلیه موتوری اجازه ندارد وارد آن شود. معماری دیدنی ماسوله در میان مردم به این عنوان که "حیاط ساختمان بالا سقف ساختمان زیرین است" معروف می باشد. نمای خارجی اکثر ساختمانهای ماسوله با خاک رس زرد پوشانده شده است. این رنگ امکان دید بهتر در مه را فراهم می کند. ساختمانهای آنجا عمدتا دو طبقه هستند (طبقه اول و طبقه همكف) که از خشت، ستونک های چوبی و خاک رس ساخته شده است.
 

 

 

 


3. روستای ابیانه
ابیانه یک روستای تاریخی در استان اصفهان ایران در نزدیکی شهر کاشان و نطنز می باشد. به دلیل خاک قرمز رنگِ اطراف که حاوی اکسید آهن هستند، خانه های ابیانه نیز دارای رنگی مایل به قرمز می باشند. هیچ مدرکی برای نشان دادن تاریخ دقیق این روستا وجود ندارد اما مورخان قطعا می دانند که این قلمرو از زمان سلسله ساسانیان (700 میلادی) وجود داشته است. خانه ها برای دریافت حداکثر نور خورشید در دامنه کوه رو به شرق ساخته شده اند. ارتفاع زیاد ابیانه (2222 متر) باعث تابستان خنک و روزهای بسیار سرد زمستان می شود.
 

 

 

 


4. روستای میمند
میمند روستایی از زمان تروگلودیتها یا همان غارنشین ها می باشد که در جنوب شرقی ایران، استان کرمان قرار دارد. ساکنین روستای میمند در حدود 2000 تا 3000 سال به طور مداوم در آنجا زندگی کرده اند و این یکی از چهار روستای قدیمی ایران می باشد که در این کشور به جای مانده است. برخی ادعا می کنند که روستای میمند به مدت 12000 سال مسکونی بوده است، یعنی از "عصر میانه سنگی" که آن را به یک روستای میان سنگی تبدیل کرده است. بر طبق گزارشات حکاکی های سنگی 10 هزار ساله و سفال های 6000 ساله در این مکان کشف شده است. این روستا یکی از میراث جهانی یونسکو می باشد و در سال 2005 جایزه ملینا مرکوری یونسکو را دریافت نموده است.
 

 

 

 


5. روستای خرانق
روستای آجری 4000 ساله و خالی از سکنه خرانق در فاصله 85 کیلومتری شهر اردکان، استان یزد در ایران واقع می باشد. خرانق که دارای آب و هوای معتدل و خشک می باشد، در منطقه ای کوهستانی واقع شده است. در نزدیکی قبرستان آن یک سنگ نوشته وجود دارد که در سال 595 هجری قمری نوشته شده است. مسجد جامع این روستا دارای سنگهای منقوشی می باشد که در سال 499 هجری نوشته شده اند (که همگی بیانگر قدمت این روستا می باشد). خرانق، به معنی "محل تولد خورشید" است. این روستا به دو قسمت تقسیم شده است: روستای قدیمی که تقریباً بطور کامل متروکه است و روستای جدید که 130 خانواده در آنجا زندگی می کنند.
 

 

 

 


6. روستای هورامان (اورامان تخت) 
یکی از روستاهای تاریخی و قدیمی ایران است که در شهرستان سروآباد کردستان ایران واقع شده است. روستای اورامان تخت که هزار و پانصد کیلومتر بالاتر از سطح دریا واقع شده است، در دامنه کوه های زاگرس، شاهو و کوسالان دیده می شود. طبق تحقیقات باستان شناسی، تاریخ مردم اورامان به چهل هزار سال پیش یعنی به دوره نوسنگی باز می گردد. آب و هوای این منطقه در بهار و تابستان بسیار مطبوع است. این روستاها از نظر معماری، سبک زندگی و روش کشاورزی بی نظیر هستند. این روستاها با ترکیب کشاورزی با شیب تند با طبیعت ادغام می شوند. این منطقه به دلیل کوهستانی بودن، غنی از جاذبه های گردشگری و جذابیت های طبیعی می باشد.
 

 

 

 


7.روستای پلنگان
پلنگان (که به معنی "پلنگ" است) در حدود 50 کیلومتری شمال غربی شهر کامیاران در استان کردستان ایران واقع شده است. این دهکده بی نظیر به دلیل سبک منحصر به فرد معماری و همچنین چشمه سارها، آبشارها و دیگر جاذبه های طبیعی خود شهرت دارد. خانه های روستای پلنگان در دره کوه با سنگ ساخته شده اند و به طور کلی به صورت پلکانی می باشند، یعنی حیات یک خانه سقف خانه دیگری می باشد.
 

 

 

 


منابع:

www.iransafar.co

wwww.toptenteh.com

 

کلیه داده‌ها (مطالب و تصاویر) با کسب اجازه از مهندسین، مالکین و صاحبان بیزینس های مربوطه بارگذاری گردیده و تنها نزد مدیریت وب سایت luxuryproperties.ir نگهداری می شود و تحت هیچ شرایطی در اختیار افراد متفرقه و یا مجموعه‌ های غیر وابسته قرار نخواهد گرفت. لازم به ذکر است که هر گونه استفاده غیرمجاز از اطلاعات وب سایت، به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، بدون اخذ مجوز از مدیریت سایت، پیگرد قانونی دارد. 



کپی رایت 2020 © LuxuryProperties.ir، تمامی حقوق محفوظ است.