وبلاگ / طرح های معماری / پل‌های آسمانی؛ ترفندی برای به رخ کشیدن مهارت معماری در آسمان‌خراش‌ها

پل‌های آسمانی؛ ترفندی برای به رخ کشیدن مهارت معماری در آسمان‌خراش‌ها

امروزه ساخت پل‌هایی که به عنوان بخشی از بنا در ارتفاعات معلق هستند، تبدیل به ترفند رایج معماران برای جلب توجه و جذابیت بیشتر آسمان خراش‌ها شده‌ است. یکی از اولین نمونه ها، پل معروف Sighs (سایز) در ونیز است که در سال 1600 تکمیل شد. اما به لطف پیشرفت در فناوری مهندسی طی سال‌های اخیر، ساخت پل‌های آسمانی به طور فزاینده ای رایج و جاه طلبانه شده است.


در ادامه 12 مورد از جذاب ترین پل‌های آسمانی معاصر در سراسر جهان را مشاهده می‌کنید:

 

DJI Sky City اثری از Foster + Partners
چین، 2022


طرح استودیو معماری نورمن فاستر برای دفتر مرکزی شرکت تولید کننده پهپاد DJI متشکل از دو آسمان خراش 200 متری می‌باشد که توسط یک پل معلق در بیرون به هم متصل شده اند.
این پل با ارتفاع 105 متری از سطح زمین و 90 متر طول، به هسته های عمودی برج های نگهبان خود متصل شده است.

 

 

 

 


 

Petronas Towers اثری از César Pelli
مالزی، 1998


برج‌های پتروناس در کوالالامپور که توسط سزار پلی (معمار فقید آرژانتینی-آمریکایی) طراحی شده‌اند، مسلماً موجی از پل‌های آسمانی را آغاز کردند که در قرن بیست و یکم به وجود آمدند.
بین سال های 1998 تا 2004، این برج ها با ارتفاع 451 متر بلندترین برج های جهان بودند و همچنان بلندترین "برج های دوقلو" در جهان هستند.

 

 

 

 


 

Tencent Global Headquarters اثری از NBBJ
چین، 2018


سه پل بزرگ که با لوورهای آلومینیومی مسی رنگ پوشیده شده اند، برج های مقر جهانی تِنسِنت در شنژن را به هم متصل می کنند.
این پل‌ها با این هدف طراحی شده بودند که کارکنان شرکت را تشویق کنند تا در بخش‌های جداگانه‌شان تنها و منزوی نشوند. این پل‌ها دارای یک مرکز سلامت، یک کتابخانه، یک مسیر دویدن و یک زمین بسکتبال فول سایز هستند.

 

 

 


 

Marina Bay Sands اثری از Safdie Architects
سنگاپور، 2011


اقامتگاه مارینا بی سندز در حال حاضر به طور گسترده ای به عنوان یک نماد معماری در سنگاپور شناخته می شود. بالای سه برج 57 طبقه‌ای این مجموعه یک باغ آسمانی قرار دارد که از یک سو به طول 65 متر معلق شده است.
این پل آسمانی با مساحت 9941 متر مربع، فضاهای تفریحی متنوعی از جمله یک رصدخانه عمومی، مسیرهای دویدن، باغ ها، رستوران ها، سالن های استراحت و یک استخر شنای بی نهایت را گرد هم می آورد. طول آن از نوک شمالی تا انتهای جنوبی 340 متر است (بلندتر از ارتفاع برج ایفل!)

 

 

 

 


 

Sky Habitat اثری از Safdie Architects
سنگاپور، 2016


برج مسکونی هبیتات یکی دیگر از پروژه های سنگاپور با طراحی Safdie Architects است و شامل یک جفت برج پوشیده از بالکن است که توسط سه راهرو هوایی به هم متصل شده اند.
به منظور تامین فضاهای روباز مشترک برای ساکنان، پل‌های خرپایی سفیدرنگ بنا را به شکل باغ‌های آسمانی (در ارتفاع) طراحی کرده‌اند و یک استخر شنای مدور نیز بر روی مرتفع‌ترین پل مجتمع قرار دارد.

 

 

 


 

The Crystal اثری از Safdie Architects
چین، 2020


"پل آسمانی کریستال" در مجموعه رافلز سیتی، چهار آسمان خراش 250 متری را به هم متصل می کند.
کریستال که دفتر معماری Safdie آن را یک "آسمان خراش افقی" توصیف کرده، یک لوله شیشه ای و فولادی به طول 300 متر است که شامل باغ ها، بارها، رستوران ها، یک باشگاه و لابی هتل همراه با یک سکوی تماشا با کف شفاف می‌باشد.

 

 

 

 


 

CCTV Headquarters اثری از OMA
چین، 2012


معمار هلندی Rem Koolhaas با طراحی دفتر مرکزی شرکت CCTV به سبک دیکانستراکشن، به دنبال بازتعریفی از شکل سنتی آسمان خراش ها در پکن بود.
دو برج این ساختمان با ارتفاع 234 متر در طبقات بالایی خود توسط یک عضو اتصال دهنده 75 متری به هم متصل شده اند. این پل فرم نهایی آسمان خراش را متمایز می کند که از آن به عنوان یک "حلقه میل لنگ سه بعدی" یاد می‌شود.

 

 

 


 

American Copper Buildings اثری از SHoP Architects
آمریکا، 2017


طبقات 27 تا 29 این آسمان‌خراش‌های خمیده منهتن که توسط SHoP Architects طراحی شده‌اند، از طریق یک پل آسمانی به طول 30 متر و در ارتفاع 91 متری از سطح زمین به هم متصل می‌شوند.
این پل سه طبقه شامل استخر سرپوشیده، جکوزی و بار و سالن استراحت برای ساکنان مجتمع آپارتمانی لوکس است.

 

 

 



Sky Pool اثری از HAL
بریتانیا، 2021


استخر جنجالی Sky Pool یک پل استخری شفاف است که 35 متر در هوا بین دو ساختمان در جنوب غربی لندن معلق است.
این استخر 25 متری تماماً از پنل‌های اکریلیک ساخته شده است و شناگران می‌توانند بدون مانع و کاملا شفاف زمین زیرین را ببینند. با این حال، ساکنان واحدهای مسکونیِ مقرون به صرفه این برج‌ها که پنجره‌های آنها مستقیماً به استخر اشراف دارند، اجازه دسترسی به استخر و استفاده از آن را ندارند!

 

 

 


 

ME Dubai اثری از Zaha Hadid Architects
امارات متحده عربی، 2020


فرم نهایی هتل ME دبی از رو‌به‌رو همچون یک مکعب غول پیکر با یک سوراخ بزرگ در مرکز آن است. اما نمای معکوس آن نشان از یک جفت برج دارد که توسط یک پل سه طبقه در پایین و بالا به هم متصل شده اند. این پل در ارتفاع 71 متری بر فراز آتریوم پایینی بنا معلق است.

 

 

 


 

Collins Arch اثری از دفاتر معماری Woods Bagot و SHoP Architects
استرالیا، 2020


برج های مخروطی 164 متری کالینز آرک یک آسمان خراش با کاربری چندمنظوره در شهر ملبورن است که برج‌ها در بالاترین قسمت توسط یک پل آسمانی هشت طبقه به هم متصل شده اند.
پل آسمانی که این دو برج را به هم متصل می کند صرفاً تزئینی نیست بلکه برای ساکنین بخش‌های اداری، هتل و واحدهای مسکونی این دو برج، دید و نور روز را به حداکثر می‌رساند. 

 

 

 


 

Bundang Doosan Tower اثری از KPF
کره جنوبی، 2021


دفتر معماری KPF برج Bundang Doosan را به تقلید از دروازه‌های شهر تاریخی سئول طراحی کرد؛ دو بلوک که در بالای آن‌ها یک پل آسمانی به ارتفاع 100 متر قرار دارد و یک مستطیل باز را تشکیل می‌دهند.
دفاتر اداری در پل آسمانی در اطراف یک آتریوم بزرگ با صندلی های پلکانی چیده شده اند تا فضایی برای گفتمان و همکاری تیم‌های مختلف فراهم گردد.  

 

 

 


 

منابع:

www.dezeen.com

www.arcamlak.com

 

کلیه داده‌ها (مطالب و تصاویر) با کسب اجازه از مهندسین، مالکین و صاحبان بیزینس های مربوطه بارگذاری گردیده و تنها نزد مدیریت وب سایت luxuryproperties.ir نگهداری می شود و تحت هیچ شرایطی در اختیار افراد متفرقه و یا مجموعه‌ های غیر وابسته قرار نخواهد گرفت. لازم به ذکر است که هر گونه استفاده غیرمجاز از اطلاعات وب سایت، به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، بدون اخذ مجوز از مدیریت سایت، پیگرد قانونی دارد. 



کپی رایت 2020 © LuxuryProperties.ir، تمامی حقوق محفوظ است.