وبلاگ / پروژه های برنده جایزه / تنها برنده ایرانی جایزه آقاخان 2022

تنها برنده ایرانی جایزه آقاخان 2022

جایزه آقاخان هر سه سال یکبار اهدا می شود. امسال از میان 463 اثر ارسالی از 16 کشور، "موزه و مرکز فرهنگی هنر معاصر آرگو" با بازطراحی احمدرضا شریکر (ASA North) به شش برنده نهایی جایزه راه یافت.

 

 

اولین موزه مستقل هنر معاصر تهران در یک کارخانه آبجوسازی با بیش از 100 سال قدمت قرار دارد که پیش از این برای چندین دهه متروکه بود. معمار ایرانی-اتریشی پروژه با قرار دادن پایه و سازه فلزی جدید برای حمایت از کف‌ها و سقف‌های بتنی شناور مستقل از دیوارهای خارجی اصلی، به دنبال ایجاد گفتمان و هارمونی میان بافت قدیم و جدید بود و بدین ترتیب ارتفاع سقف به طور چشمگیری تا 12 متر برای گالری‌ها افزایش یافت. فضاهای مختلفی برای نمایشگاه ها، اجتماعات و گفتمان و تماشای فیلم در چهار طبقه ایجاد شد و یک اقامتگاه جدید نیز برای هنرمندان در مجاورت موزه ساخته شد.

 

 

 

 

 

 

 

همه الحاقات جدید منحنی هستند و از متریال متفاوت استفاده شده است تا آنها را از بافت تاریخی آجری متمایز کند؛ از جمله پلکان بزرگ بتونی سفید، آسانسور فلزی و لایه هایی از پوشش بتنی با رنگ های مختلف برای محل اقامتگاه هنرمندان. پنج سقف شیبدار و خط دار جدید طراحی شده‌اند که سقف های محلی همسایه را به شکلی تکرار می کنند. این سقف‌ها به عنوان نورگیرهای عمیق، عایق و فیلتر کننده هوا عمل می کنند و نشان می دهند که ساختمان دوباره زنده شده است. استخرهای آبجو زیرزمین سابق تبدیل به گالری نمایش آثار هنری شده است. 

 

 

 

 

 

 


منابع:

www.the.akdn

www.pejman.foundation

 

کلیه داده‌ها (مطالب و تصاویر) با کسب اجازه از مهندسین، مالکین و صاحبان بیزینس های مربوطه بارگذاری گردیده و تنها نزد مدیریت وب سایت luxuryproperties.ir نگهداری می شود و تحت هیچ شرایطی در اختیار افراد متفرقه و یا مجموعه‌ های غیر وابسته قرار نخواهد گرفت. لازم به ذکر است که هر گونه استفاده غیرمجاز از اطلاعات وب سایت، به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، بدون اخذ مجوز از مدیریت سایت، پیگرد قانونی دارد. 



کپی رایت 2020 © LuxuryProperties.ir، تمامی حقوق محفوظ است.