وبلاگ / در ایران چه کنیم؟ / 10 مسجد با معماری بی نظیر در ایران

10 مسجد با معماری بی نظیر در ایران

  • مسجد نصیر الملک، شیراز، ایران

زیباترین مسجد شیراز، مسجد نصیرالملک است که از دیرباز به دلیل معماری و ترکیب رنگهای کار شده در ساختمان و شیشه ها و پنجره های آن شهرت خاصی یافته است. این مسجد در فاصله سالهای 1254 تا 1266 هجری قمری در دوران قاجار ساخته شده است. این مسجد به دلیل کاشی کاری ها و مقرنس های زیبایش یکی از زیباترین مساجد ایران شناخته می شود. این کاشی ها با نقوش زیبایی از گل ها و حیوانات و استفاده از رنگ های مختلف، بیانگر هنر کاشی کاری هنرمندان قاجاری است.

 


 

  • مسجد جامع یزد، ایران

مسجد جامع یکی از زیبا ترین جاذبه های شهر یزد است که بنای اصلی آن مربوط به دوره ساسانی می باشد. قسمت های زیادی از این مسجد بین سالهای 1324 تا 1365 هجری شمسی بازسازی شد. این مسجد دارای دو مناره بلند می باشد که از خارج از شهر قابل مشاهده است. این مسجد با ارتفاع بلند و کاشی های آبی در گذشته برای پیدا کردن راه افراد در صحرا به عنوان چراغ کاربرد داشته اند.

 


 

  • مسجد امام اصفهان، ایران

مسجد امام بین سالهای 990 تا 1008 هجری شمسی در عصر صفویه به عنوان بخشی از میدان نقش جهان در اصفهان ساخته شده است. مسجد امام شامل دو بنا می باشد: دروازه ورودی مجلل با دو مناره و ساختمان اصلی مسجد با یک گنبد بزرگ و مناره ها. ویژگی معماری منحصر به فرد این مسجد انعکاس صدا در آن است به گونه ای که اگر کسی در زیر گنبد صحبت کند، صدای آن به وضوح در کل مسجد شنیده می شود.

 


 

  • مسجد جامع شافعی، کرمانشاه، ایران

مسجد جامع شافعی، مسجد مسلمانان سُنی است که در شهر کرمانشاه، واقع در غرب ایران، قرار گرفته است. این مسجد در سال 1324 شمسی تاسیس شد. طراحی داخلی این مسجد در حقیقت همانند مساجد مشابهش در ترکیه می باشد. فضای شبستان مسجد، گچ بری های در هم تنیده و تزیینات این مسجد از ویژگی های قابل توجه آن می باشند. سقف ها به طور چشمگیری با نقوش اسلامی تزیین شده اند.

 


 

  • مسجد آقا بزرگ کاشان، ایران

ساخت این مسجد به دوره قاجار باز می گردد. یكی از ویژگی های این مسجد استفاده از ترفندهای مبتکرانه معماران ایرانی می باشد كه برای جلو گیری از گرمای شدید شهر کویری کاشان، گنبدی بر روی هشت ستون بزرگ بنا كرده اند که هوای خنک از طریق این گنبد بدون مانع جریان می یابد و یک تهویه طبیعی ایجاد می شود.

 


 

  • مسجد وکیل شیراز، ایران

مسجد وکیل در شهر شیراز، ایران واقع می باشد. این مسجد در قرن 18 و در دوره زند ساخته شده و در دوره قاجار مرمت شده است. این مسجد به جای چهار ایوان دارای دو ایوان شمالی و جنوبی در حیاطی بزرگ و سر باز می باشد. ایوانها با کاشیهای هفت رنگ شیرازی تزئین شده اند. این کاشی ها ی زیبا با طرح گل مربوط به دوره قاجار می باشند.

 


 

  • مسجد امیر چخماق یزد، ایران

امیر چخماق یک مسجد تاریخی از دوران تیموری می باشد و به سبک معماری اسلامی آذری ساخته شده است. مسجد امیر چخماق شامل یک شبستان زمستانی و یک شبستان تابستانی می باشد. این مسجد همچنین دارای مناره آجری مستطیل شکلی است که در نزدیکی ورودی شرقی آن قرار دارد. بعضی از قسمت های ایوان با کاشی های معرق تزئین شده است و برخی از کتیبه ها ی موجود در کاشی های معرق در طرفین ایوان واقع شده اند.

 


 

  • مسجد گوهرشاد مشهد، ایران

مسجد گوهرشاد در دوران تیموری در جنوب حرم مطهر در خراسان رضوی بنا شده است. کاشی کاری های مسجد با طاق های گنبدی شکل و مناره ها، جلوه خاصی به بنا بخشیده است. کاشی کاری های گران قیمت، کلیه ضلع های مسجد را پوشانده است و تمام دیوارها با نامهای الله، آیات و احادیث قرآنی تزئین شده اند.

 


 

  • مسجد شیخ لطف الله اصفهان، ایران

مسجد شیخ لطف الله در دوره صفویه بین سالهای 982 تا 988 هجری شمسی در اصفهان ساخته شده است. مسجد شیخ لطف الله به عنوان یک مسجد خصوصی طراحی شده و هیچ مناره ای ندارد. دیوارها، گنبد و ورودی های مسجد با کاشی های هفت رنگ، خطاطی، کتیبه های برخی از سوره های قرآن، نامهای ائمه و اشعار تزئین شده اند.

 


 

  • مسجد جامع تبریز، ایران

مسجد جامع تبریز یکی از قدیمی ترین بناهای تاریخی تبریز به شمار می آید. این مسجد در دوره سلجوقیان (سده های یازدهم و دوازدهم میلادی) ساخته شده است و از همان روزهای آغازین کابرد آن مسجد جامع بوده است. در بازسازی های اخیر یک کتابخانه مجهز و یک تالار بزرگ برای استفاده طلاب ساخته شده است. نقشه کنونی مسجد به شکل مربعی است که دو درب آن در ضلعهای شمالی و جنوبی آن قرار دارد. مصالح استفاده شده  برای ساخت و ساز آن عمدتا آجر و گچ می باشد.

 


منابع:

www.yjc.ir

www.eligasht.com

www.toptenteh.com

 

کلیه داده‌ها (مطالب و تصاویر) با کسب اجازه از مهندسین، مالکین و صاحبان بیزینس های مربوطه بارگذاری گردیده و تنها نزد مدیریت وب سایت luxuryproperties.ir نگهداری می شود و تحت هیچ شرایطی در اختیار افراد متفرقه و یا مجموعه‌ های غیر وابسته قرار نخواهد گرفت. لازم به ذکر است که هر گونه استفاده غیرمجاز از اطلاعات وب سایت، به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، بدون اخذ مجوز از مدیریت سایت، پیگرد قانونی دارد. 



کپی رایت 2020 © LuxuryProperties.ir، تمامی حقوق محفوظ است.