وبلاگ / دیدنی های ایران / 9 باغ ایرانی ثبت شده در یونسکو

9 باغ ایرانی ثبت شده در یونسکو

باغ ایرانی نمادی است از پردیس یا باغ بهشتی که بر پایه ی 4 عنصر زرتشتی آسمان، زمین، آب و گیاهان طراحی و ساخته می شوند. این باغ ها همیشه به چهار بخش تقسیم شده و آب نقش مهمی در آبیاری و زیبایی بخشیدن به آن ها ایفا می نماید.

یونسکو در سال 2011، 9 باغ ایرانی واقع در استان های مختلف ایران را به عنوان میراث فرهنگی ملموس ایرانیان ثبت نمود. هر یک از این باغ ها در طراحی باغ های گوناگون، از کشور هند گرفته تا اسپانیا، بسیار تأثیر گذار بوده اند. این 9 باغ نمایانگر تنوع در طراحی باغ ایرانی می باشند که ضمن حفظ اصولی که ریشه در دوران هخامنشی دارند، همراه با شرایط اقلیمی مختلف تکامل یافته و سازگار شده اند.

 

  • باغ پاسارگاد، استان فارس

پاسارگاد نخستین پایتخت امپراتوری هخامنشی بود. در پاسارگاد، باغی با تمام ویژگی های اساسی معماری مربوط به باغ های ایرانی ساخته شده است. تمرکز بر عناصر مذهبی و استفاده مفهومی از آن ها در سازه های معماری، الگوی هندسی باغ به همراه عمارتی در میان آن، وجود مسیرهای آب در داخل باغ، توزیع مناسب آب در کل مجموعه و ترکیب عناصر معماری و سازه ها با طبیعت از جمله ویژگی هایی هستند که باعث می شوند باغ پاسارگاد به عنوان مادر باغ های ایرانی شناخته شود.

 

 


 

  • باغ ارم شیراز، استان فارس

معماری باغ ارم از سبک دوره قاجار پیروی می کند و در آن از عناصر هنری و معماری دوران زند نیز تقلید شده است. این مکان که به عنوان میراث جهانی شناخته می شود به خاطر معماری، آثار کاشی کاری، گچ کاری و نقاشی های چشم نواز یک شاهکار بی نظیر به شمار می آید. همچنین به دلیل تنوع گل ها و گیاهان موجود در این باغ، از آن به عنوان باغ گیاه شناسی شیراز نیز یاد می شود. باغ ارم به خاطر وجود مسیرهایی که به زیبایی طراحی شده اند و درختان جذاب در دو طرف آن مسیرها، مکانی جذاب برای دوستداران طبیعت است.

 

 


 

  • باغ چهلستون، اصفهان

باغ - کاخ چهلستون یکی از باغ های سلطنتی به جای مانده از دوره صفویه در اصفهان است. این باغ دارای عمارتی با 20 ستون در ایوانش است و دلیل نام آن، بازتاب عکس این ستون ها در استخر جلوی عمارت و دو برابر شدن تعداد آن ها می باشد. این عمارت در باغی به مساحت 67000 متر مربع که با درختان زیبا مزین شده است، قرار دارد. باغ زیبای چهلستون یکی از مهمترین جاذبه های شهر اصفهان است.

 

 


 

  • باغ فین، کاشان

باغ فین واقع در کاشان، یکی از زیباترین و معروف ترین باغ های ایران است و به عنوان نمونه ای عالی از باغ ایرانی در نظر گرفته می شود. این باغ توسط شاه عباس اول صفوی ساخته شده و بعدها توسط پادشاهان قاجار توسعه و گسترش یافته است. باغ فین دارای مساحت 23000 متر مربع می باشد و شامل یک حیاط مرکزی و دیوارهای اطراف با برجک هایی بر روی آن ها است که متعلق به دوره صفویه هستند. آب عنصر اصلی در طراحی باغ فین کاشان است. آب جاری در این باغ از قنات سلیمانیه سرچشمه می گیرد و در استخرها و کانال های باغ جریان پیدا می کند.

 

 


 

  • باغ شازده ماهان، کرمان

باغ شازده ماهان که در قرن نوزدهم میلادی (دوره قاجار) ساخته شده است، واحه ای سبز و مستطیل شکل در دل کویر خشک و قهوه ای رنگ است. بازدید کنندگان در وحله اول خود را در میان بیابانی خشک می بینند و کمی بعد در میان درختان بلند و سر سبز و آب قناتی که به صورت آبشاری در باغ جاری است قرار دارند. وجود خاک حاصلخیز، آفتاب، نسیم خنک و دسترسی به آب قنات باعث شده است تا باغی در این مقیاس در یک فضای خشک و بی آب به شکلی معجزه آسا ساخته شود.

 

 


 

  • باغ پهلوان پور، یزد

باغ پهلوان پور واقع در مهریز، استان یزد عمارتی کوچک اما فوق العاده را که در اواخر دوره قاجار ساخته شده است، در بر دارد. از ویژگی های مهم این باغ آبی است که از قنات "حسن آباد" سرچشمه می گیرد و در باغ جریان پیدا می کند. درختان قدیمی و مرتفع چنار در اطراف این نهر آب وجود دارند و جذابیت باغ پهلوان پور را دوچندان می نمایند. این باغ به دلیل زیبایی و ویژگی های منحصر به فرد اش یکی از دیدنی ترین مکان ها در ایران است.

 

 


 

  • باغ دولت آباد، یزد

باغ دولت آباد در یزد، شهر مرکزی و کویری ایران واقع شده است. عمارت "هشتی" در قلب این باغ قرار دارد و تهویه هوا و عبور آب از میان باغ را تسهیل می کند. استخری طویل از ورودی باغ  تا عمارت گسترش یافته است و فضایی عالی را در این باغ ایجاد می نماید. همچنین باغ دولت آباد میزبان بلندترین بادگیر خشتی جهان به ارتفاع 33 متر می باشد.

 

 


 

  • باغ اکبریه، خراسان جنوبی

باغ اکبریه در اواخر دوره زندیه و اوایل دوره قاجار ساخته شده است. این باغ 45000 متر مربع وسعت دارد و در مجاورت قنات و کوه باقران قرار گرفته است. عمارت و باغ اکبریه با الهام از معماری ترکی و معماری روسی و ترکیب این دو با هنر و معماری اسلامی احداث گشته و باعث شده تا این بنای تاریخی دارای فرمی ویژه و منحصربفرد باشد.

 

 


 

  • باغ عباس آباد، مازندران

باغ عباس آباد در فاصله 9 کیلومتری از شهر بهشهر قرار گرفته و مابین جنگل و دامنه کوه های البرز امتداد دارد. این باغ مهم‌ترین باغ غیر کویری ایران به شمار می رود. مجموعه باغ عباس آباد شامل یک سد آب، مخزن آب در پشت آن و دریاچه و همچنین یک باغ گل، آسیاب آبی، عمارت و دو برج دیدبانی آجری است که به دستور شاه عباس اول ساخته شده اند.

 

 

 


 

منابع:

www.destinationiran.com

www.realiran.org

www.karnaval.ir

www.toptenteh.com

 

کلیه داده‌ها (مطالب و تصاویر) با کسب اجازه از مهندسین، مالکین و صاحبان بیزینس های مربوطه بارگذاری گردیده و تنها نزد مدیریت وب سایت luxuryproperties.ir نگهداری می شود و تحت هیچ شرایطی در اختیار افراد متفرقه و یا مجموعه‌ های غیر وابسته قرار نخواهد گرفت. لازم به ذکر است که هر گونه استفاده غیرمجاز از اطلاعات وب سایت، به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، بدون اخذ مجوز از مدیریت سایت، پیگرد قانونی دارد. 



کپی رایت 2020 © LuxuryProperties.ir، تمامی حقوق محفوظ است.