وبلاگ / طرح های معماری / المپیک هاوس، سوئیس

المپیک هاوس، سوئیس

"المپیک هاوس" در سوئیس، به عنوان دفتر مرکزی جدید "کمیته بین المللی المپیک" (IOC) توسط دفتر معماری دانمارکی 3XN طراحی شده است تا تمامی کارکنان IOC را در یک مکان و به زیر یک سقف گردهم آورد. فرم ساختمان المپیک هاوس با مساحت 135 هزار مترمربع، تحت تاثیر پنج هدف کلیدی شکل گرفته است؛ حرکت، شفافیت، انعطاف پذیری، پایداری و همکاری. هرکدام از این اهداف پیرو اصول بنیادی جنبش المپیک هستند که به شکل ساختمان درآمده اند. این بنا با داشتن نمایی پویا و مواج، از هر زاویه متفاوت دیده می شود و انرژی یک ورزشکار در حال حرکت را به نمایش می گذارد. 

 

 

 

 

 

 

 

 شفافیت بصری ساختمان، نه تنها چشم انداز وسیعی به دریاچه پیرامون در اختیار می گذارد، بلکه استعاره ای از شفافیت و عملکرد نمایان کمیته المپیک به عنوان یک سازمان می باشد. نمای سراسر شیشه ای ساختمان (از کف تا سقف) نور طبیعی روز را عمیقا به داخل ساختمان می آورد و سیستم پوسته دو لایه ای آن، سبب بهینه سازی عایق حرراتی ساختمان می شود. این موضوع همچنین سبب می گردد تا حرکات و فعالیت های روزانه کارکنان IOC از طریق نمای ساختمان قابل مشاهده باشد. فرورفتگی بنا نیز امکان ورود پارک به لایه های عمیق تر ساختمان و فضای اداری را فراهم می کند. 

 

 

 

 

 

 

 

فضای داخلی آن تا حد امکان با کمترین محدودیت های ساختاری طراحی شده است. "پلکان وحدت" که به حلقه های المپیک اشاره دارد، تمامی ارتفاع ساختمان را بالا می رود و از طریق یک آتریوم (دهلیز) مرکزی، پنج طبقه ساختمان را به یکدیگر متصل می کند. با رعایت اصول طراحی فعال، این پلکان بَلوطی و پیرامونش تعریف کننده منطقه مرکزی برای حرکت و فعالیت اجتماعی هستند. فضاهای نمایشگاهی، کافه تریا و اتاق های اجتماعات نیز در اطراف پلکان مرکزی سازماندهی شده اند. با داشتن دفاتر اداری که به آسانی قابلیت جا به جایی در فضای آزاد را دارند، می توان بسته به نیازهای دائما در حال تغییرِ کارکنان IOC، فضاهای کار را به راحتی اصلاح نمود و تغییر داد. علاوه بر این، این طراحی همچنین به منظور تشویق کارکنان به اشتراک گذاری دانش، ارتباط و تعامل بیشتر در نظر گرفته شده است. 

 

 

 

 

 

"المپیک هاوس" موفق به دریافت سه مورد از دشوارترین گواهینامه های ساختمان پایدار شده است: گواهی LEED v4 Platinum با بالاترین امتیازی که تاکنون داده شده، گواهی SNBS Platinum و گواهی Minergie P که این ساختمان را به "پایدارترین ساختمان اداری جهان" تبدیل کرده اند. این بنا همچنین برنده جوایز زیادی از جمله جایزه European 2020 US Green Building Council (USGBC) Leadership Award در سال 2020، جایزه Blueprint Award در سال 2019 به عنوان بهترین پروژه تجاری خصوصی، جایزه Prix Bilan de l' immobilier در سال 2019، جایزه WAF Award در سال 2018 به عنوان بهترین پروژه اداری آینده و... شده است. 

 

 

 


منابع:

www.3xn.com

www.archdaily.com

www.arcamlak.com

 

کلیه داده‌ها (مطالب و تصاویر) با کسب اجازه از مهندسین، مالکین و صاحبان بیزینس های مربوطه بارگذاری گردیده و تنها نزد مدیریت وب سایت luxuryproperties.ir نگهداری می شود و تحت هیچ شرایطی در اختیار افراد متفرقه و یا مجموعه‌ های غیر وابسته قرار نخواهد گرفت. لازم به ذکر است که هر گونه استفاده غیرمجاز از اطلاعات وب سایت، به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، بدون اخذ مجوز از مدیریت سایت، پیگرد قانونی دارد. 



کپی رایت 2020 © LuxuryProperties.ir، تمامی حقوق محفوظ است.