وبلاگ / دیدنی های ایران / 7 بنای تاریخی و دیدنی در همدان، ایران

7 بنای تاریخی و دیدنی در همدان، ایران

غار علیصدر

غار علیصدر بزرگترین غار آبی جهان است که حدودا در 100 کیلومتری شمال همدان، در شهرستان علیصدر کبودرآهنگ واقع می باشد و سالانه هزاران بازدید کننده را به خود جذب می نماید. قدمت این غار تاریخی که دارای یک رودخانه زیرزمینی است به دوران ژوراسیک باز می گردد و برای کاوش و جستجو بسیار مناسب است. کاوش ها و مطالعات باستان شناسی در این غار منجر به کشف آثار هنری، کوزه ها و پارچ های باستانی متعلق به 12000 سال پیش شده است. کتیبه ای قدیمی در ورودی تونل گواه این است که این غار در زمان داریوش اول (485- 521 قبل از میلاد) کشف شده است. یونسکو غار علیصدر را به عنوان میراث طبیعی جهانی ثبت کرده است.

 

 

 


مجموعه گنجنامه

مجموعه گنجنامه یک مرکز تفریحی و توریستی در شهر همدان می باشد که از بخشهای باستانی و قسمتهای گردشگری مختلفی تشکیل شده است. این دهکده فرهنگی در میدان گنج نامه، در مجاورت کتیبه های قدیمی و آبشار گنج نامه واقع شده است. این مجموعه یکی از قوی ترین جاذبه های گردشگری در ایران و خاورمیانه به شمار می آید و عضو سازمان جهانی و گردشگری (UNWTO) نیز می باشد. دره زیبای الوند و دشت میشان هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. مجموعه تفریحی توریستی گنجنامه با ظرفیت 5000 نفر دارای کلیه امکانات مورد نیاز یک گردشگر مانند امکانات تفریحی، ورزشی، مسکونی یا حتی آموزشی نیز می باشد.

 

 

 

 

 


آرامگاه بابا طاهر عریان

بابا طاهر عریان شاعر و عارف بزرگ اواخر قرن 4 و اوایل قرن 5 هجری می باشد. آرامگاه هشت ضلعی شکل او بر روی تپه ای در شمال غربی همدان، ایران واقع می باشد. این سازه در بین سالهای 1967-1970 ساخته شده است. هشت ستون برج، اسلب سنگی مقبره و پایه آن، همراه با پله ها و سنگفرش های اطراف آن، همه از سنگ گرانیت خاص می باشند. نما و کف بنا از سنگ می باشد و کتیبه های آن با کاشی کار شده اند. در فضای داخلی 24 قطعه سنگ مرمر کار شده است که بر روی آنها از اشعار این شاعر مشهور حکاکی شده است.

 

 

 


آرامگاه ابن سینا (ابوعلی سینا)

ابن سینا (ابوعلی سینا) فیلسوف، دانشمند و پزشک بزرگ ایرانی در طول سالهای (370-428 هجری قمری) زیسته است. آرامگاه وی در میدان بوعلی همدان واقع می باشد. بنای کنونی این مقبره در سالهای 1898-1888 ساخته شده و از آن زمان تاکنون سه بار تعمیر و بازسازی شده است. فضای اصلی آرامگاه به شکل مربع است و دارای دوازده ستون می باشد، که از برج مقبره پشتیبانی می کنند. مقبره ابن سینا بین برج و مقبره دوست صمیمی خود 'ابوسعید'  قرار گرفته است. روی هر دو این مقبره ها لوح های سنگ مرمر و کتیبه هایی در نه سطر با "خط ثلث" وجود دارد. در دو طرف این آرامگاه 2 سالن وجود دارد، یکی از آنها سالن کنفرانس و دیگری کتابخانه می باشد.

 

 


هگمتانه

هگمتانه (اکباتان) در حومه شهر همدان واقع شده است. این محل وسعتی به بزرگی 50 هکتار دارد. هگمتانه در جهان کاملاً شناخته شده است زیرا سلسله مادها در آنجا تاسیس شده است. این شهر پس از مادها پایتخت هخامنشیان نیز بوده است. در دوره های بعدی به سلوکی ها، اشکانیان، ساسانیان و سلسله های اسلامی مانند آل بویه (بیشتر به دوره اشکانیان) تعلق داشته است. این منطقه از معماری مدرن اشکانی برخوردار است که نظم فضای شهری (که از شاهکارهای آن زمان است) و استعداد ویژه خالق خود را نشان می دهد. چشم انداز کوه های دور دست از بالای این تپه کم ارتفاع، به ویژه در هنگام غروب لذت بخش است، اما آنچه در خود این شهر قرار دارد باستان شناسان را به هیجان می آورد؛ یک شهر باستانی از دوره مادها و هخامنشیان.

 

 


شیر سنگی

شیر سنگی یک اثر تاریخی معروف در همدان، ایران می باشد. شیر سنگی - بخشی از دروازه شیرها - بر روی تپه ای قرار دارد که گفته می شود گورستانی از دوران اشکانیان در آن واقع شده است. در ابتدای ساخت، این مجسمه دارای یک همتای دوقلو بود که هر دو دروازه قدیمی شهر را تشکیل می دادند. در حال حاضر این مجسمه در پارک و میدان "سنگ شیر" واقع شده است و مردم با دقت زیادی از آن نگهداری می کنند. طول این مجسمه 2.5 متر، عرض آن 1.15 متر و ارتفاع آن 2.2 متر در قسمت جلویی است.

 

 


گنبد علویان
این خانه چهار طرفه مقبره دو نفر از اعضای خانواده علویان، مربوط به دوره سلجوقی را در خود جای داده است. گنبد این سازه با گچ کاری هنرمندانه کار شده است، اما دیگر در طول تاریخ از بین رفته اند. این مقبره ها در زیر سقف گنبدی و کاشی کاری های آبی قرار گرفته اند. در خارج بنا، تزئینات آجری به شکل الماس منبت کاری شده نمایان است. بقایای یک کتیبه زیبا، با آجر برجسته، که روی آن به خط "کوفی" نوشته شده است، در دیوار و ستون های خارجی به چشم می خورد.

 

 


منابع:

www.itto.org

www.toptenteh.com

 

کلیه داده‌ها (مطالب و تصاویر) با کسب اجازه از مهندسین، مالکین و صاحبان بیزینس های مربوطه بارگذاری گردیده و تنها نزد مدیریت وب سایت luxuryproperties.ir نگهداری می شود و تحت هیچ شرایطی در اختیار افراد متفرقه و یا مجموعه‌ های غیر وابسته قرار نخواهد گرفت. لازم به ذکر است که هر گونه استفاده غیرمجاز از اطلاعات وب سایت، به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، بدون اخذ مجوز از مدیریت سایت، پیگرد قانونی دارد. 



کپی رایت 2020 © LuxuryProperties.ir، تمامی حقوق محفوظ است.