وبلاگ / طرح های معماری / فرودگاه بین‌المللی زاید؛ آینه ای از تپه‌های بیابانی

فرودگاه بین‌المللی زاید؛ آینه ای از تپه‌های بیابانی

فرودگاه بین‌المللی ابوظبی رسماً به فرودگاه بین‌المللی زاید تغییر نام داده است. بازسازی این مجموعه سبب افزایش دو برابری ظرفیت فرودگاه شده است و سالانه تا 45 میلیون مسافر را در خود جای می‌دهد. این ترمینال با توجه به منظره طبیعی کویر و نقوش هندسی فرهنگ اسلامی و با در نظر گرفتن بافت اطراف امارات، توسط استودیو معماری KPF طراحی و اجرا انجام شده است.

 

 

 

 

 

 

در طراحی کلی بنا از شکل X برای ایجاد کارآمدی بیشتر و سیرکولاسیون حرکتی بهتر برای مسافر استفاده شده است. نمای ترمینال با ارتفاع 50 متر و سالن خروج آن که بالاتر از سطح جاده قرار دارند، این احساس را ایجاد می‌کنند که در یک فرودگاه روباز و در یک فضای باز قرار گرفتید. برای تامین نور روز مسافران و در عین حال محافظت از آنها در برابر گرمای بیش از حد، فرم مواج سقف بر روی نما ادامه می‌یابد و از آن در برابر نور مستقیم خورشید محافظت می کند.

 

 

 

 

 

 

 

برای کمک به راهیابی بهتر، هر اسکله از فرم X بنا برگرفته از عناصر متفاوت کاراکتر شهر ابوظبی یعنی صحرا، دریا، شهر و واحه است. علاوه بر این، این ترمینال دارای دو دستگاه جهت یابی یا "راهنماهای شاخص" در مقیاس بزرگ است. اولین مورد "صنای النور" است که از معماری اسلامی الهام گرفته شده است. این شاخصه که برای هدایت نور و هوا به داخل سالن ورود طراحی شده است، 22 متر ارتفاع و برگ های منحنی شیشه ای نیمه شفاف دارد. مورد دوم، یک پلکان شاخص است که در امتداد سالن ورودی قرار گرفته و فضای مرکزی را با راهروی ورود پیوند می دهد.

 

 

 

 

 


منابع:

www.kpf.com

www.archdaily.com

www.arcamlak.ir

 

کلیه داده‌ها (مطالب و تصاویر) با کسب اجازه از مهندسین، مالکین و صاحبان بیزینس های مربوطه بارگذاری گردیده و تنها نزد مدیریت وب سایت luxuryproperties.ir نگهداری می شود و تحت هیچ شرایطی در اختیار افراد متفرقه و یا مجموعه‌ های غیر وابسته قرار نخواهد گرفت. لازم به ذکر است که هر گونه استفاده غیرمجاز از اطلاعات وب سایت، به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، بدون اخذ مجوز از مدیریت سایت، پیگرد قانونی دارد. 



کپی رایت 2020 © LuxuryProperties.ir، تمامی حقوق محفوظ است.