وبلاگ / طرح های معماری / استادیوم‌های منتخب برای جام جهانی 2022، قطر

استادیوم‌های منتخب برای جام جهانی 2022، قطر

قطر حق میزبانی بیست و دومین جام جهانی فوتبال را در سال 2010 به دست آورد. هشت استادیومی که این رویداد جهانی در آن‌ها برگزار خواهند شد، همگی در شهر دوحه پایتخت قطر و اطراف آن واقع شده اند. از جمله آنها می توان به استادیوم ملی بازسازی شده قطر و همچنین مجموعه‌ای از بناهای جدید با طراحی دفاتر معماری معروفی من جمله Zaha Hadid Architects و Foster + Partners اشاره کرد.

 

 

"استادیوم الجنوب" اثری از دفتر معماری زاها حدید 

این مکان با ظرفیت 40000 صندلی توسط دفتر معماری زاها حدید و با همکاری AECOM طراحی و ساخته شده است. شکل متمایز آن شبیه بادبان یک قایق ماهیگیری سنتی است که در بندر شهر دیده می‌شود. سقف جمع‌شونده این استادیوم به خنک نگه داشتن بازیکنان و طرفداران کمک می‌کند. 
این استادیوم که برای جام جهانی 2022 ساخته شده است، در 16 مه 2019 افتتاح شد. پس از برگزاری مسابقات، این ورزشگاه به خانه تیم محلی فوتبال باشگاه ورزشی الوکره تبدیل خواهد شد.

 

 

 

 

 

"استادیوم لوسیل" اثری از نورمن فاستر 

ورزشگاه Lusail برای اولین بار قبل از شروع جام جهانی فوتبال قطر 2022 پر از تماشاگران شد. این استادیوم شامل 80000 صندلی است که در دو طبقه چیده شده و پشت نمای منحنی شکل استادیوم پنهان شده‌اند. نمای استادیوم متشکل از صفحات طلایی و مثلثی شکلی است که روی یک قاب فولادی نصب شده اند.
بالای این ساختمان یک سقف توری کابلی «پردار چرخدار» قرار دارد. این سقف با قطر 307 متر، یکی از بزرگترین سقف‌های کششی مشبک کابلی در جهان است که تا به حال در یک استادیوم استفاده شده است.

 

 

 

 

 

"استادیوم راس ابو عبود (استادیوم 974)" اثری از FENWICK IRIBARREN ARCHITECTS

این پروژه بلندپروازانه شامل مجموعه‌ای چشمگیر از کانتینرهای حمل و نقل و یک ساختار فولادی مدولار است. نام استادیوم 974 بر گرفته از کد شماره گیری بین المللی قطر و همچنین تعداد کانتینرهای حمل و نقل مورد استفاده در ساخت آن می‌باشد.
این استادیوم 40000 نفری که قبلا با نام راس ابو عبود شناخته می‌شد، اولین استادیوم در تاریخ جام جهانی فوتبال است که به طور کامل قابل جداسازی است.

 

 

 

 

 

 

"استادیوم بین المللی خلیفه" اثری از DAR AL-HANDASAH

استادیوم ملی قطر تنها ساختمان موجود است که برای جام جهانی فوتبال 2022 تغییر کاربری داده است. این بنا اخیراً توسط معمار اصلی آن بازسازی شد تا ظرفیت آن به 40000 صندلی افزایش یابد و آن را به استانداردهای فیفا برساند.
این پروژه همچنین شاهد طراحی و نصب فناوری‌های خنک‌کننده نوآورانه‌ای بود که ۴۰ درصد انرژی کمتری مصرف می‌کردند. در عین حال، یک سایبان عظیم جدید نیز برای ایجاد سایه خنک برای همه بازدیدکنندگان و ورزشکاران نصب شد.

 

 

 

 

 

 

"استادیوم البیت" اثری از DAR AL-HANDASAH

طرح این استادیوم برگرفته از چادرهای سنتی بیت الشعر است که توسط عشایر در سراسر منطقه استفاده می شد. شکل متمایز پستی و بلندی‌های آن با یک غشای فایبر گلاس از جنس PTFE ایجاد شده است. علاوه بر آن سقف جمع شونده ای دارد که مکمل فناوری‌های خنک کننده استادیوم است.
 این استادیوم برجسته با ظرفیت 60000، بر اساس معماری پایدار طراحی شده و ردیف بالای صندلی‌های آن پس از اتمام بازی‌های جام جهانی جدا می‌شوند تا به کشورهای در حال توسعه که به زیرساخت‌های ورزشی نیاز دارند، اهدا شود.

 

 

 

 

 

"استادیوم الثمامه" اثری از IBRAHIM M JAIDAH

طراحی مدور استادیوم الثمامه برگرفته از کلاه سنتی گاهفیه است که مردان در سراسر خاورمیانه می پوشند. به گفته معمار پروژه، طراحی منحصر به فرد آن یک هدف کاربردی نیز دارد و آن محافظت از تماشاگران در برابر نور خورشید است؛ همانطور که از کلاه گاهفیه برای پوشاندن سر در برابر گرما استفاده می شود. سیستم خنک کننده این طرح با انرژی خورشیدی کار خواهد کرد.
این استادیوم که در جنوب دوحه قرار گرفته، شکل دایره‌ای دارد و شامل یک کاسه سیمانی با 40000 صندلی برای تماشاگران است. همچنین قرار است پس از این مسابقات، یک هتل بوتیک در طبقه بالای آن ساخته شود که اتاق‌های آن رو به زمین باشد.

 

 

 

 

 

 

"استادیوم احمد بن علی" اثری از BDP PATTERN, RAMBOLL

در طراحی استادیوم احمد بن علی واقع در الریان، از نمادهای فرهنگی کشور قطر استفاده شده است. این بنا با نمای سبک و مشبک آن شناخته می شود که به نماهای سنتی قطری به نام "نقش" اشاره دارد. این استادیوم میزبان 40000 بازدید کننده در زیر سایبان سبک وزن خود خواهد بود.

 

 

 

 

 

 

"استادیوم بنیاد قطر (شهر آموزش)" اثری از FENWICK IRIBARREN ARCHITECTS & PATTERN DESIGN

استادیوم شهر آموزش که به آن «الماس در صحرا» می گویند، هشتمین و آخرین محل برگزاری جام جهانی فوتبال 2022 قطر است. نام مستعار استادیوم به نمای آن اشاره دارد که از الگوی الماس مانندی تشکیل شده که برگرفته از معماری سنتی عربی است. این نما برای منحرف کردن نور شدید خورشید طراحی شده است و در شب نیز روشن شود.
برنامه‌‌ریزی‌هایی صورت گرفته که پس از اتمام جام جهانی، این مکان به یک مرکز ورزشی برای آن منطقه تبدیل شود. بدین صورت که ردیف بالای صندلی‌های آن حذف می‌شود تا فضایی برای کلاس‌های درس دانشگاه و برگزاری رویدادها ایجاد شود.

 

 

 

 


 

منابع:

www.dezeen.com

www.designboom.com

www.arcamlak.com

 

کلیه داده‌ها (مطالب و تصاویر) با کسب اجازه از مهندسین، مالکین و صاحبان بیزینس های مربوطه بارگذاری گردیده و تنها نزد مدیریت وب سایت luxuryproperties.ir نگهداری می شود و تحت هیچ شرایطی در اختیار افراد متفرقه و یا مجموعه‌ های غیر وابسته قرار نخواهد گرفت. لازم به ذکر است که هر گونه استفاده غیرمجاز از اطلاعات وب سایت، به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، بدون اخذ مجوز از مدیریت سایت، پیگرد قانونی دارد. 



کپی رایت 2020 © LuxuryProperties.ir، تمامی حقوق محفوظ است.